Recensie: Voor ik je loslaatVoor ik je loslaat / Before I Let Go
ISBN: 9789402700565
Auteur: Marieke Nijkamp
Uitgever: HarperCollins Holland
Publicatiedatum: 12 december 2017
Genres: Thriller, Young Adult
Aantal bladzijdes: 320

Een paar dagen voordat Corey terugkeert naar haar geboorteplaats Lost Creek in Alaska om haar beste vriendin op te zoeken, wordt deze dood aangetroffen - drijvend onder het ijs. Corey is er kapot van en kan niet geloven dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd, zoals iedereen beweert.

Daarna lijkt in Lost Creek niets meer op vroeger. Mensen doen alsof ze een vreemde is en vertellen haar dat de dood van Kyra was voorbestemd. Maar Corey voelt dat er iets niet klopt. Welke ijzingwekkende geheimen houdt men voor haar verborgen? In de donkere koude winter van Alaska gaat ze op zoek naar antwoorden terwijl de sfeer in het dorp steeds grimmiger wordt...

Voor ik je loslaat is net zo spannend, ontroerend en mooi geschreven als 54 minuten, het boek waarmee Marieke bekend is geworden.

Voor ik je loslaat verschijnt vandaag overal in de webwinkels, maar ik mocht het boek van Harper Collins al eerder lezen. Maar omdat ik vandaag een recensie heb, komt er morgen geen.

Marieke Nijkamp kende ik al van haar indrukwekkende 54 minuten dat over een school shooting gaat. Grappig is dat Marieke in het Engels schrijft, maar Nederlands is. Haar boek andere boek kwam eerst in het Engels uit. Dat is niet het geval met Voor ik je loslaat, want die is eerder hier uitgekomen. Het is niet terugvertaald door Marieke zelf, maar door vertaalster Ineke van Bronswijk. Op zich zou het logisch zijn als je het terugvertaalt als het je moedertaal is, maar vertalen is echt wel anders dan schrijven.

Als je verwacht dat Voor ik je loslaat lijkt op 54 minuten dan heb je het mis. Het is totaal anders, maar daarom niet minder goed. Wat mij betreft is Voor ik je loslaat zelfs nog beter. In het hele boek zit een onderhuidse spanning die Marieke perfect beschrijft, een beklemmende sfeer. Ik voelde die spanning ook echt heel goed en ik wilde alleen maar door blijven lezen om te weten hoe het zou eindigen, of Corey uiteindelijk de antwoorden op haar vragen zou vinden.

Het is geen boek dat je maar even vluchtig doorleest, want als je er niet met je hoofd bij blijft, kun je de draad af en toe kwijtraken, omdat het zo vreemd is. Af en toe dacht ik ook echt: is dit echt of droomt ze het? Omdat er best wat bizarre stukjes in zitten. Soms vond ik gewoon echt zo vreemd dat ik me afvroeg of het nu aan mij lag of dat het zo hoort. Als dat het geval is, dan is het in elk geval geslaagd.

Je zou deze stukjes als nogal onverwachte plotwendingen kunnen zien, maar ik weet niet zo goed of ik dat ook doe, dus ik kan het antwoord op de ‘zitten hier ook onverwachte plotwendingen in?’ vraag ook niet zo goed beantwoorden.

Corey bleef voor mij wat vlak en het was duidelijk ook meer gericht op plotontwikkeling dan op personageontwikkeling. Dat was ook niet erg, want het is een Young Adult thriller en bij thrillers past plotontwikkeling meer.

Je ziet alles vanuit haar ogen en dus ook hoe Kyra is. Corey kijkt met een best rooskleurige blik naar Kyra en ik ben wel benieuwd hoe andere mensen nu echt over haar dachten, of ze elkaar nadeden in hun gedachten en eigenlijk iets heel anders dachten.

Dat had ik wel graag willen weten.

Voor ik je loslaat vond ik zeker een goed boek met een heel erg beklemmende sfeer die Marieke wat mij betreft heel goed heeft neergezet. Als je 54 minuten al goed vond, dan weet ik bijna zeker dat je dit ook echt een tof boek vindt. Het leest ook nog eens als een trein, je wilt door blijven lezen. Wat mij betreft krijgt dit boek vier dikke sterren.

Voor ik je loslaat kreeg ik dus als recensie-exemplaar, maar het heeft mijn mening absoluut niet beïnvloedt.