Filmrecensie: The Maze Runner

Verschenen: september 2014 (Nederland)
Duur: 114 minuten
Cast: Dylan O’Brien, Thomas Brodie-Sangster, Kaya Scodelario
Genre: Sci-fi thriller, YA
Cijfer: 8.5
Overig: Naar de gelijknamige bestseller van James Dashner

Thomas kan zich niets meer herinneren wanneer hij op een open vlakte terechtkomt. Alleen zijn naam: Thomas. Er leven zo’n vijftig jongens op die vlakte in harmonie en vrede. Dan ontdekt hij dat ze gevangen zitten in een doolhof, is Thomas vastbesloten om eruit te komen en sluit zich aan de bij de ‘runners’ die het labyrint ontrafelen om eruit te komen. Maar niet alleen om eruit te komen. Hij wil ook weten waarom ze gevangen zitten. Dat komt hij te weten: De reden waarom.

Ik ben in het boek begonnen, want ik wil altijd het boek lezen voor ik naar de film ga. Soms lukt dat helaas niet, zoals nu. Niet vanwege tijdgebrek, maar omdat het boek me nog niet echt kan bekoren. Ik had dan ook niet echt een idee van wat ik van deze film moest verwachten. Ik hoorde overal lovende kritieken, maar ik was vooral nieuwsgierig geworden door Dylan O’Brien. Ik ken Dylan als Stiles Stilinski in Teen Wolf en ik was heel benieuwd hoe hij het buiten Teen Wolf doet. Hij doet het best goed, maar ik vond hem er niet uitspringen in deze film.
Misschien kwam dat door Thomas Brodie-Sangster die een geniale Newt neerzet of omdat ik hem als Stiles bleef zien: Ik weet het niet. Hij is een goede acteur, maar als Thomas heeft hij me nog niet kunnen overtuigen.

Dat wil niet zeggen dat de film niet goed is, want de film is goed. Absoluut. Ik heb de halve film op het puntje van mijn stoel gezeten en ik was ook erg benieuwd hoe het zou eindigen. Het einde is wel en niet verrassend. Het einde kun je zien aankomen als je veel in dit genre leest. Toch ben ik echt heel erg benieuwd naar deel 2 van deze serie. Of ik het boek nu wel ga lezen? Eerlijk gezegd weet ik dat nog niet.
De film is ook mooi gemaakt en het labyrint is echt geweldig uitgevoerd. De film zit goed in elkaar en is de hype wel waard, denk ik.