Als schrijver niet reageren op recensies

Als je boeken schrijft, is het onvermijdelijk dat er recensies komen en dat is iets dat je ook wilt als auteur. Niets mooier dan dat mensen vragen wanneer het volgende deel komt, want dat is een teken dat het vorige boek bevallen is. Ook ben ik heel blij met vijf sterren op sites als Goodreads of Bol.

Maar er zijn ook mensen die het boek minder vinden. Zelf vind ik genoeg boeken ook niet zo goed immers. Daarvoor hoef je alleen maar even op mijn site te kijken en sommige recensies te lezen. Je kunt ook niet alles goed vinden, want we zijn allemaal mensen en we hebben een mening over alles.

Niet reageren
Wat ik zelf doe is elke recensie delen. Positieve zeker, maar ook negatieve. Ik ga er niet speciaal naar op zoek, maar als iemand de link met me deelt, zal ik die op social media zetten. Ik kan natuurlijk alleen de positieve delen, want die zijn het leukste en die blijven minder lang hangen. Ze kwetsen minder dan die ene negatieve. Maar is het eerlijk om alleen die te delen?

Als je boeken schrijft, is het onvermijdelijk dat er recensies komen en dat is iets dat je ook wilt als auteur.

Vind ik niet, want zo krijg je geen eerlijk beeld. Zo lijkt het alleen maar of mensen het boek alleen maar goed vinden, terwijl er ook genoeg kritiek is. En dat mag, dat vind ik niet erg. Maar wat ik niet vind kunnen is een recensent afzeiken omdat hij toevallig jouw boek niet zo goed vindt.

Tegen kritiek kunnen
Als je een boek uitbrengt, moet je tegen kritiek kunnen en het kunnen incasseren. En dan heb ik het natuurlijk niet over iets als ‘jeez, wat een kutboek’, maar over een goed onderbouwde mening waarom iemand je boek niet zo goed vindt. Dat mag iemand vinden, want zoveel mensen, zoveel meningen.

Er zijn mensen die vinden dat een schrijver überhaupt nooit moet reageren, maar daar verschillen de meningen over. Ik vind dat je best mag reageren, ook als het negatief is. Maar ik vind niet dat je een recensent in het openbaar af kan zeiken. Dat doe je niet, je moet juist blij zijn dat iemand je boeken leest en er ook nog tijd aan spendeert om uit te leggen waarom hij het niet zo goed vindt. Bedanken is prima, afzeiken niet.

Wat is jouw mening? Kan een schrijver altijd reageren of moet hij het maar nooit doen?

2 gedachten over “Als schrijver niet reageren op recensies

1. Ik vind nog steeds dat een schrijver best mag reageren. Ik heb beide reageren-opties wel eens gehad op een minder positieve recensie: een keer een schrijver die vond dat ik te dom was om zijn boek te snappen, maar ook wel eens een schrijver die bedankte voor de feedback en het mee ging nemen voor het volgende deel. Als je merkt dat je moeite hebt met kritiek (dat snap ik, ik vind het zelf ook lastig) en dat netjes reageren moeilijk is: reageer dan liever niet. Als je er goed mee om kan gaan, zie ik niet in waarom niet.

2. Heerlijk verfrissende instelling! Ik vind inderdaad ook dat je als schrijver zowel de positieve als negatieve recensies zou moeten delen en ook kritiek ter harte zou moeten nemen (hoe moeilijk het soms ook is). Sowieso is er volgens mij nog nooit een boek geweest dat iedereen universeel en unaniem geweldig vind. Lezen, maar ook schrijven, is zo’n kwestie van smaak en voorkeur dat je gewoon niet alles leuk kunt vinden en niet iedereen kunt pleasen (zou ik ook niet willen haha).
    Bloggers afzeiken kan ook gewoon echt niet. Ik had laatst nog woorden met een uitgever die het niet eens was met mijn eerlijke, onderbouwde kritische recensie van een van hun titels. Waar ik kritiek had op het boek en niet op de schrijver of uitgever, werd hij persoonlijk naar mij toe en kreeg ik nog een sneer dat ik de enige was die zo dacht (terwijl een kleine zoektocht op Goodreads en Hebban een heel ander verhaal vertelde en veel meer kritische recensies liet zien). Altijd een beetje jammer als het op zo’n manier moet, dan vergaat mij de motivatie om meer van zo’n uitgever te lezen. Gelukkig zijn er ook genoeg schrijvers en uitgevers die wel bedanken voor recensies en een reactie achterlaten, dat is toch een beetje een kers op de taart. (sorry voor de lange post haha)