Duorecensie: Onyx & Opal

Duorecensie: Onyx & Opal

Ik doe niet zo vaak een recensie van twee boeken, maar in dit geval leek het me vrij logisch. Vooral omdat ik vermoed dat ik maar bedroevend weinig te vertellen heb over Onyx en Opal, deel twee en drie in de Lux-serie. Heb je Opal nog niet gelezen en vind je spoilers vervelend? Dan zou ik hier stoppen.

Onyx en Opal vind ik goede vervolgdelen van Obsidian

Beide boeken lijken best wel op elkaar, vandaar deze keuze. Qua gegevens heb ik gekozen om ze allebei in te voeren in mijn plugin. Alles wat het eerste staat, is van deel 2 etc. Alleen met de cover ging dat niet.

In Onyx gaan we verder met het vervolg van Obsidian en dat over Daemon en Katy. Het eerste deel was aardig, maar niet bijzonder. Toch was ik best benieuwd naar hoe het verder zou gaan. In de twee daaropvolgende delen gebeurt er veel, heel veel. Wat allemaal is een spoiler, maar waarschijnlijk vermoed je wel dat het niet ineens alleen van een leien dakje gaat. Er moeten monsters – letterlijk en figuurlijk – verslagen worden en er gebeuren best heftige dingen.

In het boeken zitten plotwendingen die op zich onverwacht kunnen zijn. Een paar vond ik onverwacht, maar ook niet per se nodig. Ik weet niet echt of het echt iets voor het plot deed. En wat er niet onverwacht was, was dan weer vrij voorspelbaar. Althans, wel als je behoorlijk wat boeken gelezen hebt. Het einde van Opal is een flinke cliffhanger, al heb ik wel een vermoeden hoe het zal eindigen. Maar ik wil zeker wel weten of ik gelijk ga krijgen.

Katy vind ik nog steeds niet zo leuk en vond haar nog steeds ietwat een ‘help me, ik ben een meisje in nood en moet gered worden door een knappe, paranormale vent!’. En Daemon is een vrij typische ridder in nood. Maar ach, het is best vermakelijk, hoor. Ik zie ook heel duidelijk dingen die ik tegenwoordig niet meer zo leuk vind. De personages vind ik in Onyx en Opal niet echt een megagroei doormaken, ze zijn vermakelijk, maar dat is het.

Onyx en Opal vind ik goede vervolgdelen van Obsidian en ik ben benieuwd hoe de serie afloopt, maar ik ben niet heel erg kapot van de serie. Het is aardig, maar vandaag de dag ietwat cliché met personages die vrij vlak zijn.

Van mij krijgen Onyx en Opal ieder 3 sterren.