Recensie: Tegen beter weten in

Recensie: Tegen beter weten in

Recensie: Tegen beter weten inTegen beter weten in
ISBN: 9789022589427
Publicatiedatum: april 2020
Aantal bladzijdes: 336

Lois werkt voor een kleine, noodlijdende uitgeverij in Amsterdam. Er ligt daar in een la nog een bijna verlopen contract voor een biografie over Marius Delaive, een Nederlandse tienerster uit een beroemde boyband. Die biografie zou de uitgeverij uit de rode cijfers kunnen halen, maar Marius woont inmiddels in Canada, waar hij een houtbewerkingsbedrijf is begonnen, en wil met rust gelaten worden. Het contract heeft hij getekend onder druk van zijn agent en nu wil hij er niets meer mee te maken hebben.

Lois wordt door haar werkgever naar Canada gestuurd om zo veel mogelijk informatie van Marius los te krijgen en het boek toch te schrijven. Het is voor haar een mooie kans, aangezien ze droomt van een carrière als schrijfster. Bovendien komt het haar meer dan goed uit om een tijdje naar het buitenland te gaan en zo haar ex te ontlopen. Ze neemt haar intrek in een gemoedelijke B&B in het dorpje en wordt meteen vriendinnen met de sympathieke uitbaatster Jill. Jills beste vriend Chris is ook een goede vriend van Marius; dat beschouwt Lois als een veelbelovende start. Maar het blijkt veel moeilijker dan ze ooit had gedacht om door te dringen tot de stugge voormalige ster.

Ik kwam het nieuwste boek van Charlotte de Monchy, Tegen beter weten in, al tegen in de verschillende feelgoodleesgroepen. En toen ik de titel bij Storytel intikte kwam ik tot mijn verrassing ook meteen het luisterboek al tegen. Ik moet zeggen dat veel recente boeken steeds sneller een audiobook krijgen. Of nou ja, dat idee heb ik.

Vind ik leuk, voor omdat feelgood (en romance) bij uitstek geschikt is om te luisteren. Meestal zijn het ‘makkelijke’ verhalen en is het niet erg als je iets mist.

Tegen beter weten in heeft eigenlijk twee hoofdpersonages bij wie je door hun ogen kijkt. Omdat het de derde persoon is (zij) kan dat ook gemakkelijk. De ene is de Nederlandse Lois, de ander is de Canadese Jill. Beide dames hebben nogal wat doelen die ze hopen te verwezenlijken. En mocht je nou denken: yes, twee vrouwen die verliefd op elkaar worden, dan moet ik je teleurstellen. Ze worden samen geen setje.

Maar zowel Lois als Jill vond ik erg leuke personages9789022589427  Ik vond het leuke, positieve personages. Natuurlijk is het feelgood, dus de diepgang is er niet heel erg. Maar ik miste het ook niet. Het was goed genoeg voor dit boek.

Ik zou Jill en Lois best als vriendinnen willen hebben

In het boek zitten niet echt superveel onverwachte plotwendingen, al gebeurt er genoeg. In het begin moest ik wel even wennen en ik zat er niet meteen lekker in. Misschien lag dat aan de manier van voorlezen, want ik moest heel erg wennen aan de stem die voorleest. Maar uiteindelijk wende ik eraan en begon ik het boek leuker te vinden.

Wat ik wel een beetje miste in dit boek is humor. Ik heb niet een keer gelachen, dat vond ik jammer. Ik hou ervan in boeken, dus dan vind ik het toch altijd minder als het er niet in zit. Maar dat is eigenlijk ook het enige minpunt.

Tegen beter weten in is echt een feelgoodboek, ik kan er niets anders van maken. Ik vond het boek leuker dan de vorige, Nee heb je. Die vond ik zelf het minste totnutoe. Ga ik dit boek onthouden? Waarschijnlijk niet, maar ik heb me vermaakt tijdens het luisteren en vond het een fijn boek met een beeldende schrijfstijl. Zo zag ik de inn waar Jill werkt echt helemaal voor me.

Tegen beter in krijgt 3 sterren.