Recensie: Alles op alles

Recensie: Alles op alles

Recensie: Alles op allesAlles op alles
ISBN: 9789047204985
Publicatiedatum: juni 2019
Aantal bladzijdes: 250

‘Alles op alles’ is de sprankelende nieuwe roman van Marijke Vos, auteur van ‘Ik kom je halen!’ en ‘Van Chanel naar flanel’, geliefd bij de lezers van Sophie Kinsella en Charlotte de Monchy.

Wanneer haar oudtante Ella een beroerte krijgt, aarzelt Nadja geen moment: ze besluit haar zojuist gestarte sabbatical door te brengen in Ella’s kleine huis in Engeland. Als kind spendeerde Nadja elke zomervakantie met haar ouders en zusje bij haar oudtante, aan de rand van het landgoed Stonewood, en fantaseerde over het verlaten landhuis. Haar oudtante was echter altijd heel duidelijk: je mag er nooit bij in de buurt komen.

Wanneer Nadja Ella’s oude dagboek vindt, stuit ze op een mysterieuze geschiedenis, en ze krijgt het landhuis niet meer uit haar gedachten. Waarom is het al zo lang onbewoond? De idylle van Nadja’s verblijf wordt ruw verstoord als het landgoed een nieuwe eigenaar blijkt te hebben. Het miljoenenbedrijf Logan Enterprises en de arrogante projectontwikkelaar Benjamin Logan, willen het huis slopen. Samen met een paar excentrieke dorpsbewoners zet Nadja alles op alles om het landhuis te redden. Maar is Benjamin wel echt de vijand?

Ik las al eerder Van Chanel naar Flanel van Marijke Vos, een boek met een thrillerrandje. Zelf vond ik dat dus wat minder, maar ik geloof dat ik in de minderheid was daarmee. Maar omdat ik haar wel fijn vind schrijven, besloot ik om Alles op Alles te downloaden – het fijne prijsje speelde daarin ook zeker mee. Ik lees steeds minder Nederlands en soms is het juist wel prettig.

Dus toen ik een kortingscode kreeg van een webwinkel besloot ik om het boek mee te bestellen. Mijn verwachtingen waren vooral dat het een fijn leesboek was en een echte feelgood. Maar ja, kwamen die verwachtingen ook uit?

Zeker, zeker. Alles op alles is dat allebei. Wel moest ik er even in komen, maar dat duurde niet zo lang en toen ging ik erg vlot door het boek heen. Ik had het volgens mij ook binnen 24 uur uit.

Houd je van feelgood, dan is dit boek je ding.

Nadja is de hoofdpersoon en uit haar ogen zie je ook alles. Soms vind ik het wel jammer, want bepaalde dingen had ik ook graag vanuit andere oogpunten gezien. Ik merk dat ik veel boeken met meerdere perspectieven lees, haha. Daar ga je aan wennen. Nadja vind ik overigens een prima personage, al kwam ze voor mij toch niet helemaal goed uit de verf. Ik had het gevoel dat ze dingen achterhield, dat je haar als lezer nog niet leerde kennen.

Hier en daar vond ik het boek wel iets gehaast en vooral tegen het einde. Sommige dingen kwamen wel erg goed uit. Natuurlijk, dat verwacht je ook wel, maar toch had ik ergens ook iets anders verwacht. Het stoorde me niet overigens, maar het was wel jammer.

Alles op alles is een leuke feelgood die goed wegleest. Zelf vind ik hem leuker dan Marijkes vorige boek. Het plot en het verhaal zijn niet bijzonder origineel, maar dat hoeft ook zeker niet. Daar ging ik ook niet vanuit. Houd je van feelgood, dan is dit boek waarschijnlijk wel je ding. Ik vond hem leuk genoeg voor een ruime voldoende.

Van mij krijgt Alles op alles 3 sterren.