Recensie: De Happiness Goeroe

Recensie: De Happiness GoeroeDe Happiness goeroe
ISBN: 9789402701142
Auteur: Jette Schröder
Uitgever: HarperCollins Holland
Publicatiedatum: 22 mei 2018
Aantal bladzijdes: 288

'Ongelooflijk,' zeg ik hoofdschuddend. 'Ik heb zelden zó'n mooie ziel mogen voelen.' Wow. Ik klink mega-indrukwekkend! 'Mijn taak is om jouw pad te verlichten. Met glitters.' Ik reik naar een potje knutselglitters van de Action en strooi ze in een lange, kronkelige lijn op het kleed.

Om een vriendin te helpen, valt Iris tijdens een spectaculair feest in voor een bekend tv-medium. Ze verdiept zich in mantra's, leert een paar spirituele oneliners uit haar hoofd en geeft zichzelf een mooie artiestennaam: Vlinder.

Tot haar eigen verbazing is haar optreden een doorslaand succes! Binnen de kortste keren zijn duizenden meiden in de ban van de mysterieuze, gemaskerde goeroe die de 'Happiness-lifestyle' predikt. Iris besluit haar dubbelrol nog even te blijven spelen. Het bevalt haar uitstekend om zo bewonderd te worden. Ze blogt, vlogt, opent een heuse Happiness-webshop en geeft zelfs online masterclasses als 'Find Your Inner Rainbo' en 'Embrace Your Flaws'. Maar het succes heeft ook een keerzijde.

Ze heeft het zo druk met haar nieuwe carrière dat haar studie en vriendschappen onder druk komen te staan. En de terugkerende aanvaringen met haar knappe, maar irritante onderbuurman dragen ook niet echt bij aan haar Happiness. Hoelang duurt het voor het echt uit de hand loopt? En is er dan nog wel een weg terug?

Dit boek is zoals je ziet nog niet uit. Hoe ik er aan kom? Ik doe niet mee aan een blogtour of heb hem gekregen ter recensie. Nee, ik won hem bij de afgelopen Leesbeesten leesclub en besloot maar om meteen te beginnen. Door de titel dacht ik eigenlijk dat het een zelfhulpboek was. Ik had hem al eerder voorbij zien komen in de mail, maar besloot om hem te laten gaan. Want ja, ik ben niet zo van de non-fictie. Alleen dat bleek het dus niet te zijn. Niet helemaal.

De Happiness Goeroe is wel een blij en vrolijk boek.

Er zit wel een stukje non-fictie in, want achterin zit een 21 dagen plan om gelukkig te worden met jezelf (en met een flinke dosis glitters). Daarnaast kun je op internet wel het een en ander downloaden. In het boek vindt je blogs hierover, dus het is wel heel leuk gedaan dat de lezers die stappenplan ook kunnen volgen. Het zorgt ervoor dat het boek heel interactief wordt en dat je als lezer een soort van mee kan doen.

Maar verder is het overgrote deel van het boek toch echt een verhaal. Ook al is Iris een studente, het is echt een Young Adult. Ik moet wel zeggen dat ik de personages rustig 15, 16 geschat zou hebben in plaats van 19-20. Het boek voelde voor mij in dat opzicht redelijk kinderlijk. Dat zal ook wel komen, omdat ik best wat uitroeptekens tegen ben gekomen en die vind ik altijd wat kinderlijk overkomen. Ook was het heel voorspelbaar, want alles wat ik verwachtte, gebeurde ook. De schrijfstijl van Jette vond ik wel erg prettig, want het las lekker snel weg.

Iris is de hoofdpersoon en zij vertelt ook het hele verhaal, maar voor mij bleef ze te vlak om echt iets met haar te kunnen. Ik werd niet geraakt door haar, op geen enkele manier. Ik vond gewoon niets van haar. Niet stom, niet leuk. Niet irritant, niet geweldig. Voor mij kwam ze niet tot leven en bleef ze echt een plat karakter. Hier en daar doet ze stomme dingen, dingen waarin iedereen zichzelf wel op de een of andere manier zal herkennen, ook ik.

De Happiness Goeroe is wel een blij en vrolijk boek. Lekker voor tussendoor, maar ik kan niet zeggen dat ik het het meest diepgaande boek ooit vind. En ik vond het behoorlijk voorspelbaar en wat kinderlijk. Jammer, want ik denk wel dat het boek een origineel onderwerp had en wel echt de potentie had, maar voor mij kwam het er niet helemaal uit. Het is wel leuk dat de lezer mee kan doen. Ik heb het zelf niet gedaan, want ik geloof dat dat niet helemaal mijn ding is: mezelf diep in de ogen aankijken en zeggen dat ik geweldig ben. Maar vind je dat heel fijn? Dan is De Happiness Goeroe misschien wel iets voor jou.

De Happiness Goeroe krijgt van mij 3 sterren.