Recensie: De horlogemaker van LondenDe horlogemaker van londen
Auteur: Natasha Pulley
Series: The Watchmaker of Filigree Street #1
Uitgever: De Fontein
Publicatiedatum: 8 november 2016
Genres: Audiobook, Fantasy, Historie, Roman

De horlogemaker van Londen van Natasha Pulley, een verhaal over liefde, verlangen, erkenning en acceptatie tegen het decor van Victoriaans Londen.

Wanneer Thaniel Steepleton thuiskomt van zijn werk vindt hij een gouden zakhorloge op zijn kussen. Dit horloge redt een paar maanden later op wonderlijke wijze zijn leven. Gefascineerd door het zakhorloge gaat Thaniel op zoek naar de maker ervan. Dit blijkt Keita Mori te zijn, een eigenzinnige Japanse immigrant. Hij laat Thaniel kennismaken met een fantastische wereld van uurwerken, muziek en mysterie. Het lijkt allemaal onschuldig, maar een reeks van onverklaarbare gebeurtenissen doet Thaniel vermoeden dat er meer is dan hij op het eerste oog kan bevatten. Wanneer Grace Carrow in hun leven komt, raakt alles in een stroomversnelling. Thaniel wordt heen en weer geslingerd tussen zijn liefde voor de één en zijn loyaliteit aan de ander.

De horlogemaker van Londen heeft het allemaal: spanning, geschiedenis, fantastische elementen en een meeslepende stijl.

Met De horlogemaker van Londen had ik in de boekhandel al een paar keer in mijn handen gestaan. Toegegeven: ik pakte het boek alleen maar op, omdat ik de voorkant zo tof vond. Maar ik legde hem steeds weer weg. ‘Een historische roman? Nee, nu geen zin in.’ En dat ging een paar keer zo door tot ik het op boek in de luisterboekenapp tegenkwam en toen dacht ik meteen: ‘Waarom heb ik dit boek steeds weggelegd? Dit is een supergoed boek.’

Het is niet dat ik nog nooit een historische roman gelezen heb, want ik lees bijvoorbeeld die van Simone van der Vlugt met veel plezier. Haar historische boeken voor de jeugd, maar bijvoorbeeld ook Dochter van Holland. Het is geen genre dat ik altijd oppak, maar soms vind ik het fijn om wat anders te lezen. Wat dat betreft ben ik echt een omnilezer. Waarom zou ik mezelf alleen een genre laten lezen als er zoveel meer is? Niet dat daar iets mis mee is overigens, maar ik vind het voor mezelf niet leuk.

Waarom zou ik mezelf alleen een genre laten lezen als er zoveel meer is?

Het nadeel van een goed boek luisteren is dat je op een bepaald moment toch wel moet stoppen, omdat je iets wilt gaan doen. Dat heb ik bij een leesboek toch minder, want daar doe je iets terwijl je het boek tot je neemt: lezen. Maar bij een luisterboek kan dat natuurlijk niet, dus als het dan goed is, wil je eigenlijk gewoon verder kunnen en als dat dan niet kan? Tsja. Ik ging een week blij naar mijn werk, want dan kon ik weer verder, haha. De horlogemaker van Londen is als luisterboek goed te volgen, al moet je aan het einde wel even goed opletten, want daar zit iets in dat ik niet aan had zien komen en als je dan een woordje mist, snap je van het hele boek niets meer.

De schrijfstijl van Natasha Pulley vind ik erg fijn, want ik werd echt in het boek meegezogen en wilde vooral maar weten hoe het afliep. Het zorgt er ook voor dat je nieuwsgierig wordt na de afloop en hoe het allemaal gaat lopen. Ik had geen onverwachte plotwendingen verwacht, maar er zit er toch wel eentje in waarbij ik zoiets had van: woah! wat? Huh? En de laatste bladzijdes voelden ook wel een beetje zo, want dan gebeurt er opnieuw iets.

De hoofdpersonages zijn Thaniel en Grace, hoewel er ook andere personages aan het woord komen. Dat vond ik wat minder, want ik had het idee dat ik Thaniel en Grace daardoor minder goed leerde kennen. Bovendien vond ik het af en toe wat rommelig, want dan wist ik niet in wiens hoofd ik zat. Misschien dat dit anders is als je het boek leest. Het draaide voor mijn gevoel meer om het plot dan om de personages, want ze bleven wat vlak. Toch vond ik ze wel leuk en ze kwamen wel sympathiek op me over, maar ik had graag wat meer diepgang gezien wat betreft de personages.

De cover is zo tof. En leuk dat er een octopus in verwerkt is, die komt namelijk terug in het boek.

De horlogemaker van Londen is een historische roman, maar er zitten ook zeker wel vleugjes fantasy in. Mespuntjes eerder. Heel verfijnd en subtiel, maar het is wel aanwezig. En dat vond ik wel leuk, al had ik het zonder ook een tof boek gevonden. Het is bovendien het eerste deel in een serie, dus ben zeker wel benieuwd naar de rest. Als je bijvoorbeeld De schaduw van de wind tof vond, dan is dit misschien ook wel iets voor jou.

De horlogemaker van Londen krijgt 4 sterren van mij.