Recensie: Een nieuwe kans in Cockleberry BayEen nieuwe kans in Cockleberry Bay
ISBN: 9789020537659
Auteur: Nicola May
Series: Cockleberry Bay #3
Publicatiedatum: 7 juli 2020
Aantal bladzijdes: 204

'Een nieuwe kans in Cockleberry Bay' van Nicola May is het slot van de succesvolle Britse feelgoodhit.

Alle favoriete karakters (natuurlijk inclusief hond Hot) van de Cockleberry Bay-serie keren nog een laatste keer terug in 'Een nieuwe kans in Cockleberry Bay', het slot van de populaire serie van Nicola May. Rosa runt een succesvol café en ze wil graag een eigen gezinnetje beginnen. Ze denkt er daarom over na om haar geërfde winkeltje te verkopen, maar dat gaat niet zomaar. In het contract is een clausule opgenomen dat ze de winkel alleen mag nalaten aan iemand die het verdient. Wie kan ze kiezen? En hoe weet ze of het de juiste beslissing zal zijn?

Let op: spoilers voor deel 1 en 2 van deze trilogie

Een nieuwe kans in Cockleberry Bay is het derde – en laatste – deel in de serie over Rosa,  teckel Hotdog en Cockleberry Bay. In dit deel besluit Rosa om haar winkel, de cornershop, weg te geven door middel van een wedstrijd. Degene die hem echt verdient, zal kans maken. Rosa is nog steeds de hoofdpersoon en je leert haar goed kennen in de hele trilogie. Ze is zeker geen perfect personage, maar heeft ook minpunten. Dat vond ik goed gedaan. Ze komt best wel oké uit de verf en ik zie haar voor me. Soms mis ik wel een beetje diepgang, maar je kunt niet alles hebben.

Daarnaast wordt het verhaal verteld vanuit meerdere personages en daardoor vind ik het wat rommelig. Vond ik in de andere boeken al, maar hier dus nog steeds. Wat mij betreft hadden er ook wat minder bijpersonages in gemogen. Nu heb ik het idee dat niet iedereen even goed uitgewerkt is.

Het tweede boek vond ik minder, want daar was zoveel drama en minder evenwicht. Daar had ik het idee dat de balans een beetje zoek was. Hier was er minder drama, maar voelde het wel beter aan. Het voelde ook of Rosa meer met zichzelf in balans was. Overigens gebeurt er nog steeds meer dan genoeg waardoor het niet saai is. Zo worden er puppy’s geboren, is er een storm en nog veel meer dingen.

Een nieuwe kans in Cockleberry Bay was een aardig boek

Toch vond ik niet alle gebeurtenissen even goed passen. Bij een specifieke gebeurtenis voelde het voor mij alsof Nicola May deze erin had gestopt om het toch weer wat dramatischer te maken zonder een echt goede uitwerking. Dat miste ik daar echt en dat vond ik jammer. Bij sommige gebeurtenissen vond ik het wel jammer dat er nergens een echte uitwerking was. Af en toe eindigde nog met vragen en verwachtte ik wel dat het nog uitgelegd zou worden, maar dat gebeurde dan niet. Dat vond ik best jammer, want ik wilde graag alles weten.

Een nieuwe kans in Cockleberry Bay is dus het laatste deel en dat zorgt ervoor dat de verhaallijnen allemaal netjes afgerond worden. Daar had ik geen vragen meer over, al ben ik wel benieuwd naar de verhalen van sommige bijpersonages. Ik hoop stiekem dat sommigen van hun dan ook een boek krijgen.

Een nieuwe kans in Cockleberry Bay was een aardig boek. Als je de andere boeken ook tof vond, bevalt deze vast ook wel.

Van mij krijgt Een nieuwe kans in Cockleberry Bay 3 sterren.