Recensie: Een schitterende chaos

ISBN: 9789047710233
Auteur: Claire Christian
Uitgever: Lemniscaat
Publicatiedatum: 19 februari 2018
Aantal bladzijdes: 264

Hoe de scherven van twee levens samen schitteren.

Ava is kwaad op de wereld sinds de dood van haar beste vriendin Kelly. Ze maakt zichzelf onmogelijk op school en - hoe geliefd ze ook is - het geduld van de mensen om haar heen raakt op. Ze voelt zich eigenlijk alleen prettig als ze bij de Magic Kebab werkt. Gideon is Ava's tegenpool: een in zichzelf gekeerde jongen die zich het liefst terugtrekt in zijn eigen wereld, omringd door zijn lp's. Als hij zich tussen de mensen moet begeven is hij bang voor een paniekaanval - niet voor niets loopt hij al jaren bij een psychiater. Na de zoveelste mislukte sollicitatiepoging wordt hij bij Magic Kebab aangenomen als bordenwasser. In dat louche restaurant ontstaat tussen Ava en Gideon een voor beiden onverwachte, bijzondere vriendschap. Zullen ze elkaar tussen de scherven van hun levens kunnen vinden?

Vol humor beschrijft Claire Christian de lotgevallen van Ava en Gideon. Een boek dat je leest met een niet te wissen grijns op je gezicht, terwijl je hart soms breekt.

Een schitterende chaos is een boek waar ik nog nooit van gehoord had en ook schrijfster Claire Christian is me volkomen onbekend. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of ik het ook was gaan lezen als ik geen ja gezegd had voor deze blogtour, maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb, want anders had ik een heel mooi boek gemist. Ik begon zonder ook maar een verwachting, maar was toch benieuwd naar dit boek en vooral door de samenvatting.

Een schitterende chaos is echt een contemporary-boek, dus als het je ding niet is, kan ik vast zeggen dat je dit verhaal beter over kunt slaan. Maar als je dit soort boeken kan waarderen, lees dan vooral verder. Het vertelt het verhaal over twee tieners die worstelen met zichzelf, met recente gebeurtenissen in hun leven die ervoor zorgen dat alles anders wordt en niets meer hetzelfde is.

Ik verwachtte vrij weinig onverwachte gebeurtenissen erin, omdat je dat meestal niet echt hebt in dit genre en er zaten er inderdaad ook niet echt veel in, maar toch wel een paar zoals het einde. Ik vond het einde erg goed gedaan en dat zorgde ervoor dat ik een brok in mijn keel kreeg. Vind ik altijd fijn als een auteur me zo weet te ontroeren dat ik emoties voel. Het boek is niet megadik, maar dat hoeft ook niet. Vaak vind ik dikke boeken fijn, maar in het geval van Een schitterende chaos denk ik dat dit de juiste dikte was. Ik denk dat het anders wat saai geworden was.
Ik vond personages Gideon en Ava allebei leuk, ieder op hun eigen manier. Ze zijn wel wat vlak, maar dat hoort bij dit genre. Toch stoorde het hem niet echt en werd ik wel geraakt, dus dan zijn ze vast niet zo heel plat.

De schrijfstijl van Claire Christian vind ik erg prettig. Het leest makkelijk en vluchtig weg, maar er wordt zeker een heftig verhaal verteld. Daarnaast vond ik gewoon dat er erg mooie stukjes in zaten. Ik had dit boek heel snel uit kunnen lezen, maar dat voelde niet goed en dus heb ik er langzamer over gedaan dan ik normaal zou doen.

Een schitterende chaos vind ik trouwens ook goed vertaald door Lydia Meeder en Barbara Zuurbier. Voor mij kwam de essentie van het verhaal goed over in het Nederlands, ook al heb ik het origineel niet gelezen. Ook vind ik de cover simpel, maar mooi en het komt overeen met een stukje uit het verhaal. Als je het boek gelezen hebt, snap je waar de cover over gaat.

Wat mij betreft is Een schitterende chaos een heel mooi boek over twee jongeren die worstelen met zichzelf en met het leven en als je hiervan houdt, je leestijd zeker waard. Van mij krijgt Een schitterende chaos dan ook 4 sterren.

Deze recensie van Een schitterende chaos maakt deel uit van een blogtour en kreeg ik een recensie-exemplaar van uitgeverij Lemniscaat. Bedankt! Uiteraard heeft dit mijn mening niet beïnvloedt. De recensies van de andere deelnemers vind je hier: PaulaJudith, Aimee en Judith.

Eén gedachte over “Recensie: Een schitterende chaos