Recensie: Grenzeloos

Recensie: Grenzeloos

Recensie: GrenzeloosGrenzeloos
ISBN: 9789401911122
Auteur: Lis Lucassen
Publicatiedatum: augustus 2018

Ik probeer recensies altijd zo spoilervrij te schrijven, maar in dit geval moet ik een spoiler noemen, omdat ik anders niet de beste recensie kan schrijven. Op zich is het geen megaschokkende spoiler of een hele grote. Het is niet in de trant van: Hoofdpersoon A raakt zwanger van hoofdpersoon B. Maar het is een spoiler die wellicht je leeservaring beïnvloedt. Ik heb het onder de spoilertag geplaatst, zodat je het over kunt slaan.

Ik hoorde heel veel goede verhalen over Grenzeloos en daar werd ik toch wel erg benieuwd van. Zeker omdat ik het vorige werk van Lis Lucassen – een pseudoniem van Olga Hoekstra – volgens mij inmiddels allemaal gelezen heb. Tussen Hitte en Zomer zie ik bijvoorbeeld echt duidelijk verschil en ik was benieuwd hoe groot dat verschil tussen Zomer en Grenzeloos zou zijn.

In Grenzeloos zitten zeker wel onverwachte plotwendingen, want oh my god, die ene had ik echt niet aan zien komen.

De schrijfstijl van Lis vind ik altijd erg vlot en goed toegankelijk. Het leest als een trein en past ook echt in het New Adultgenre. Die boeken lezen doorgaans vlug weg en hinten veel waardoor je nieuwsgierig wordt naar wat de achtergrond is van de verschillende personages. Daar doet Lis ook niet voor onder. Als je haar boeken leest, weet je dat ze vlot uitlezen.

In dit boek is alleen Rebecca de hoofdpersoon. Thor komt niet aan het woord, maar je ziet hem alleen vanuit Rebecca’s oogpunt die hem natuurlijk erg knap, erg sexy en erg gespierd vindt en zeker in het begin. Ik was even bang dat er niet zoveel diepgang in zou zitten, maar dat is wel zo. Of nou ja, zou moeten, want ik miste dat een beetje. Voor mij bleef Rebecca toch wat plat en strookte haar denkwijze volgens mij niet helemaal met waar ze vandaan komt en waar ze is opgegroeid

Ook miste ik een beetje het gezin waar ze vandaan komt. Er werd een paar keer gebeld en zus Judith wordt een aantal keer genoemd, maar daar bleef het wel zo’n beetje bij. Vond ik jammer, want volgens mij had hier wel meer mee gedaan kunnen worden.

View Spoiler »

In Grenzeloos zitten zeker wel onverwachte plotwendingen, want oh my god, die ene had ik echt niet aan zien komen. Holy shit. Wat ik dan wel jammer vind is dat deze gebeurtenis pas vrij laat in het boek gebeurt. Ik denk dat het eerder meer impact gehad zou hebben en dan was er ook net iets meer tijd voor de nasleep ervan.

Dat voelde nu een beetje afgeraffeld en vond ik zonde, want het maakt het boek wel een stuk beter. Vanaf daar gaat het boek ineens in een stroomversnelling en voor je het weet is Grenzeloos uit.

Ik vond Grenzeloos een redelijk boek en eentje met veel potentie, maar die vond ik er nog niet helemaal uitkomen. Ik denk dat het boek dan ook echt beter geweest was, dat het het boek veel goed gedaan had, maar goed, misschien ben ik ook gewoon extreem kritisch. Wel is het verder een prima New Adult, dus als je van het genre houdt, zou ik hem lezen en ik ben zeker wel benieuwd naar deel 2.

Van mij krijgt Grenzeloos 3 sterren, helaas net niet genoeg voor 3.5.