Recensie: Harry Potter en de geheime kamerHarry Potter en de geheime kamer
Uitgever: Harmonie
Publicatiedatum: november 2000
Genres: Fantasy, Jeugd, Young Adult
Aantal bladzijdes: 254

Na een verschrikkelijke vakantie bij zijn gemene oom en tante gaat Harry Potter naar de tweede klas van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus.
Het blijkt echter een hele heksentoer te zijn om daar te komen, zodat Harry en zijn vriend Ron ten slotte in een vliegende auto naar school gaan.

Na alle avonturen van het eerste schooljaar denkt Harry zich rustig aan zijn lessen Toverdranken, Verweer tegen de Zwarte Kunsten en zijn favoriete sport Zwerkbal te kunnen wijden, maar niets blijkt minder waar.

Een mysterieuze stem roept hem, er vinden aanslagen plaats en Harry ontdekt een wel heel bijzonder dagboek.

Al jaren wil ik de serie eens in zijn geheel lezen en dan het liefste in het Engels. Waar ik 1 in het Engels las, had ik daar bij het tweede deel eigenlijk geen zin in. Ik had zin om de Nederlandse vertaling te lezen, dingen te herontdekken. De vertaling van Harry Potter vind ik trouwens nog steeds ijzersterk (jammer van de namen, maar ik snap hem), want volgens mij komt de sfeer in de vertaling heel goed tot zijn recht, net als de humor. Er zijn weinig vertalers die dat zo goed kunnen.

Nu het herfst wordt, begint er iets te kriebelen en dat iets wil weer lezen over de tovenaarsjongen die naar Zweinstein gaat (als we dan toch het Nederlandse boek recenseren, kan Hogwarts niet natuurlijk) en die allemaal dingen meemaakt. Wat ik heel tof vind aan het herlezen van deze boeken: ik ontdek nieuwe dingen. Hints naar dingen die later gaan gebeuren en die me nooit opgevallen zijn.

Ook al heb ik Harry Potter en de geheime kamer al best vaak gelezen, toch word ik weer betoverd (hehe) door wat er allemaal gebeurt op Zweinstein: school voor hekserij en hocus-pocus. Ik wil het boek blijven luisteren. Ja, ik heb dit deel geluisterd, want ik was benieuwd hoe een gesproken Harry Potter-boek is, of het anders is dan zelf lezen. Het antwoord: ik vind het net zo tof. Je beleeft het op een andere manier, maar nog steeds is die sfeer er. Maar ik moet zeggen dat verteller Jan Meng het ook erg goed doet met verschillende stemmetjes enzo.

Harry Potter vind ik nog steeds een matig personage, maar Ron en Hermelien zijn zoals altijd tof. Vroeger vond ik Hermelien heel vervelend, maar dat is in de loop der jaren toch echt wel veranderd en nu vind ik haar een kickass personage die zich vrij weinig aantrekt van wat andere mensen van haar vinden en ze heeft absoluut geen man nodig om zich te redden. Hermelien moet eerder de jongens redden.

Harry Potter is een boekenserie die mijn puberjaren toch wel een beetje betoverd heeft en dat is nog steeds zo. Harry Potter en de geheime kamer is niet mijn favoriet van de serie, vooral niet door bepaalde scenes. Ik zeg alleen maar: spinnen. Dat vond ik een onprettig stukje. Wel goed geschreven, want ik zie het zo voor me.

Harry Potter en de geheime kamer is het tweede deel in de serie en als je de serie nog nooit gelezen hebt (foei!) moet je dat echt echt echt doen als je maar enigszins van magie houdt. Of de films tof vond, dan moet je ook lezen.

Van mij krijgt Harry Potter en de geheime kamer 4.5 ster.