Recensie: Harry Potter en de gevangene van AzkabanHarry Potter en de gevangene van Azkaban
Auteur: J.K. Rowling
Series: Harry Potter #3
Uitgever: De Harmonie
Publicatiedatum: 16 februari 2000
Genres: Fantasy, Jeugd, Young Adult
Aantal bladzijdes: 326

Voordat Harry Potter aan zijn derde jaar op Zweinstein kan beginnen, moet hij de zomervakantie doorbrengen bij zijn gemene oom en tante en vervelende neefje Dirk. Door een magisch ongelukje komt hij 's avonds laat opeens op straat te staan. Dan blijkt, dat Sirius Zwarts, een beruchte volgeling van Voldemort, uit de gevangenis van Azkaban is ontsnapt. Hij is op de vlucht en heeft het wellicht op Harry gemunt.

Er volgt een enerverend schooljaar met nieuwe vakken als Dreuzelkunde en Zorg voor Fabeldieren, spannende Zwerkbalwedstrijden en griezelige voorspellingen.
De school wordt bewaakt door Dementors, de gevreesde bewakers van Azkaban en Harry zal zijn lessen Verweer tegen de Zwarte Kunsten hard nodig hebben.

Ook bij dit boek heb ik even getwijfeld, want ja, er bestaan immers al zoveel recensies over deze serie. Maar omdat ik een autist ben en graag in een serie alle boeken wil recenseren (behalve als ik de serie echt heel stom vind), schreef ik dus ook een recensie over Harry Potter en de gevangene van Azkaban. Je zou denken: o, simpele recensie dit. Maar nee, verre van eigenlijk. Normaal belicht ik de personages, geef ik aan of ik benieuwd ben naar het volgende deel en vertel ik over er onverwachte plotwendingen in zitten.

Maar Harry Potter – de hele serie – is een trip down memory lane waarin ik wéét wat er gaat gebeuren. Misschien niet meer elk detail, maar genoeg om niet verrast te worden door gebeurtenissen. Dus dan is het heel lastig om te beschrijven of je verrast werd of niet. Natuurlijk ben ik dingen vergeten, want het is heel lang geleden, maar niet genoeg om verbaasd te zijn.

Toen ik jong was, vond ik het derde deel van Harry Potter altijd best stom. Vier was erger – verkeerde sfeer -, maar daarna kwam toch echt Harry Potter en de gevangene van Azkaban. Grappig is dan wel dat ik dit de leukste film vind. Wat ik nu ook heel goed zie is dat de sfeer steeds grimmiger wordt in de boeken. Het wordt elk boek iets erger, al vind ik vier wel het engste. Die sfeer vind ik wel ontzettend goed beschreven door Rowling. Ze weet het feilloos neer te zetten en dat vind ik zo knap.

Harry Potter – de hele serie – is een trip down memory lane waarin ik wéét wat er gaat gebeuren

Harry Potter en de gevangene van Azkaban bestrijkt het derde jaar van Harry Potter en zijn vrienden Hermelien Griffel en Ron Wemel. Toch is het echter wel een vervolg op het tweede deel, al staan nu andere dingen centraal. Harry is de hoofdpersoon, maar eigenlijk leer je zijn vrienden net zo goed kennen. Je zou misschien bijna zeggen dat Ron en Hermelien bijna net zo belangrijk zijn als Harry, ook al kunnen de boeken in theorie zonder deze twee. Niet dat het dan leuker wordt, verre van. De personages van Rowling zijn stuk voor stuk volgens mij goed doordacht en dat zorgt ervoor dat ze tot leven komen. Ik kan met ze meeleven, vind ze soms zielig of irritant en soms wil ik ze als mijn vrienden.

Voor mij is de Harry Potter-serie pure nostalgie en vind ik het tof om het zoveel jaren later te lezen vanuit een heel ander oogpunt en perspectief. Of: luisteren eigenlijk, want dat deed ik bij dit boek. Ik zie nu pas hoeveel levenslessen erin zitten en hoeveel geweldige quotes. Daar kun je een boek mee vullen, denk ik.

Als je de boeken nog niet gelezen hebt, dan moet je dat heel gauw doen. Harry Potter en de gevangene van Azkaban is het derde deel in een serie.

Van mij krijgt Harry Potter en de gevangene van Azkaban 4 sterren.