Recensie: Harry Potter en de vuurbekerHarry Potter en de vuurbeker
Auteur: J.K. Rowling
Series: Harry Potter #4
Uitgever: De Harmonie
Publicatiedatum: 4 december 2000
Genres: Fantasy, Jeugd, Young Adult
Aantal bladzijdes: 547

Zoals ieder jaar brengt Harry Potter de zomervakantie door bij zijn vreselijke oom en tante, waar de sfeer dit jaar extra gespannen is doordat hun verwende zoontje Dirk op dieet is. Harry kan dan ook niet wachten tot hij terug mag naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, om aan zijn vierde jaar te beginnen.
Maar voor het zover is, wordt hij door de familie Wemel op spectaculaire wijze bij de Duffelingen opgehaald om mee te gaan naar de finale van het WK Zwerkbal.
Harry weet dan nog niet, dat er dat jaar op Zweinstein een nog groter en spannender evenement zal plaatsvinden, waarbij ook leerlingen van buitenlandse toverscholen vertegenwoordigd zullen zijn. Ondanks alle opwinding en magische gebeurtenissen probeert hij zich toch op zijn lessen te concentreren. Ondertussen zijn er allerlei tekenen die erop wijzen dat Voldemort, met behulp van Duistere tovenaars weer aan kracht begint te winnen. De angst dat Hij Die Niet Genoemd Mag Worden opnieuw zal toeslaan wordt steeds groter...

Harry Potter en de vuurbeker is het vierde deel in de reeks over de tovenaarsleerling en voor mij is het minst fijne boek. Waatschijnlijk omdat ik de sfeer in dit boek echt heel erg sinister en stiekem wel een beetje eng vind. Vooral dat begin. Tijdens het herlezen sloeg ik het ook vaak over, zo onprettig vond ik het. Misschien zou ik ook zo’n tovenaar zijn die Voldemort niet uit zou durven spreken, maar bij die naam bibberend in een hoekje te zitten.

Zoveel mooie quotes

Nu ik ouder ben vind ik het boek lang niet meer zo eng, maar de duistere sfeer merk ik nog steeds erg goed. Maar ik zie nu veel meer dingen die minder eng zijn en die ik als volwassene kan beredeneren dan als tiener van 15.

Harry Potter en de vuurbeker blijft voor mij het meest sinistere boek, maar wel degene waarin ik de sfeer echt ijzersterk neergezet vind.

Je merkt ook goed in de boeken dat de sfeer bij elk boek duisterder wordt. Harry Potter en de vuurbeker was – voor mij – het eerste boek waar ik op moest gaan wachten want toen ik de serie begon te lezen waren 1-3 al uit. 4 kwam een paar maanden later en dat vond ik toen al lang. Wist ik veel dat ik voor 7 uiteindelijk nog veel langer moest wachten.
Maar ik werd wel weer in dit boek meegezogen, net als de eerste keer toen ik het las. Volgens mij maakt het bij Harry Potter niet uit hoe vaak je het leest, je blijft altijd betoverd worden door de boeken. De films zijn aardig, maar halen het echt niet bij de boeken. In de boeken zitten zoveel details. Geen wonder dat ze steeds dikker worden – en de luisterboeken steeds langer.

Dit keer sloeg ik het begin van Harry Potter en de vuurbeker echter niet over, maar luisterde ik het. Dit boek heb ik sowieso op 3 verschillende mediums gelezen: ik heb een flink deel geluisterd, heb een deel in het boek gelezen. En ik kwam tot de conclusie dat mijn Nederlandse paperback stuk aan het gaan is – de bladzijdes laten los van de rug. Huilen! Maar verder is het best handig om een boek zo te lezen. Ook niet heel verrassend dat ik dit boek ook best snel uit had.

Als je mijn Harry Potter-recensies al zat bent, dan heb je nog even pech. Inmiddels heb ik boek 5 bijna uit en dan moeten 6 en 7 natuurlijk ook nog, dus er zullen nog even recensies blijven verschijnen. Ik probeer ze zoveel mogelijk te combineren met andere genres, zodat het niet alleen maar HP-recensies zijn, maar lezen gaat helaas op het moment niet zo hard.

Van mij krijgt Harry Potter en de vuurbeker 4 sterren.