Recensie: Hazelwoud

ISBN: 9789048838967
Auteur: Melissa Albert
Series: The Hazel Wood #1
Uitgever: Moon
Publicatiedatum: januari 2018
Aantal bladzijdes: 336

De zeventienjarige Alice is het grootste deel van haar leven samen met haar moeder op de vlucht geweest voor het ongeluk dat hen achtervolgt. Maar wanneer Alice' oma, schrijfster van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt, lijkt het ongeluk hen in te halen: Alice'
moeder wordt ontvoerd door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt - de dreigende bovennatuurlijke wereld uit haar oma's verhalen. Alice' enige aanwijzing is het bericht dat haar moeder voor haar achterlaat:

BLIJF WEG UIT HET HAZELWOUD

Alice heeft haar oma's fanatieke fans altijd zo veel mogelijk vermeden, maar nu zit er niets anders op: ze moet hulp vragen aan haar klasgenoot en Achterland-superfan Ellery Finch. Hij helpt haar gelukkig maar al te graag, al vraagt Alice zich wel af waarom hij zo gretig op haar aanbod ingaat. Om haar moeder terug te vinden, moeten Alice en Ellery afreizen naar het Hazelwoud, naar de wereld waar haar oma's sprookjes hun oorsprong vonden. Zal Alice er tijdens haar zoektocht achter
komen waar haar eigen verhaal begon... en vooral waar het misging?

Hazelwoud was zo’n boek waar iedereen het ineens over had. Verschillende bloggers kregen een prachtig recensie-exemplaar in hardcover en door al die foto’s werd ik stiekem ook wel een beetje nieuwsgierig. Ik geef toe: Ik word best beïnvloedt door dit soort dingen en ik ben dus waarschijnlijk de ideale consument op dit gebied. Toch was ik niet per se van plan om het boek te gaan lezen tot ik hem tegenkwam als luisterboek. Meteen zodra hij online stond, ben ik gaan luisteren, want ik was me een partij nieuwsgierig. Het concept trok me heel erg aan en ik vond het best wel origineel.

Voor Hazelwoud had ik behoorlijk hoge verwachtingen door alles er omheen en de goede recensies die me om de oren vlogen. Nu heb ik wel vaker dat ik gehypete boeken helemaal niets vind (of juist wel), maar alleen daarom wil ik een boek niet afschrijven. In het begin moest ik nogal wennen aan de schrijfstijl en aan de vertelstem. Niets bijzonders, dat heb ik wel vaker en meestal went het wel.
De stem wende inderdaad, maar de schrijfstijl niet.

Het is een soort stijl waar je van moet houden en die je geweldig vindt of helemaal niets. Ik denk dat ik bij de laatste groep hoor, want ik vond het niet echt wat. Het was niet per se slecht, maar gewoon niet mijn ding. Wel vond ik dat Melissa Albert erg goed is in het beschrijven van een onprettige sfeer die in een groot deel van het boek hangt. Die voelde ik wel echt als lezer.

Het verhaal in Hazelwoud wordt verteld vanuit Alice, maar ik had niet veel met Alice. Of eigenlijk: helemaal niets. Ze kon me niet echt boeiend en voor mij bleef ze plat. Ik kon me niet in haar inleven, maar ook helemaal niet meeleven. Ik vond haar zelfs een beetje irritant en hoopte stiekem dat er nog andere personages aan het woord zouden komen.

Hazelwoud vind ik aan de ene kant een boek dat ik best wel origineel vind, maar aan de andere kant vond ik er behoorlijk wat minpunten aan zitten. Voor mijn gevoel was het veel te chaotisch en werd er erg veel van de hak op de tak gesprongen. Ik weet natuurlijk niet of het aan mij lag of aan het luisterboek, maar ik vond het ook veel punten ontzettend verwarrend. Ik kon het ook niet altijd even goed volgen.

Het verhaal in Hazelwoud vind ik een goed en tof concept, maar het is er voor mij niet helemaal uitgekomen. Het voelde of er teveel in het verhaal gestopt is waardoor de goede dingen verdwenen zijn. Ook had ik geen klik met de hoofdpersoon en dan is het bij mij: jammer, maar helaas. Jammer, want het heeft wel potentie. Of misschien ben ik stiekem wel gewoon klaar met dit soort boeken en vind ik het daarom niet leuk. Ik ben wel van plan om het boek nog een keer te lezen in plaats van te luisteren, want ik heb het idee dat mijn beleving dan weleens anders kan zijn.

Voor nu krijgt (het luisterboek) Hazelwoud helaas 2.5 ster en heeft het mijn verwachtingen niet waar gemaakt.