Recensie: Het boek van stofHet boek van stof
Auteur: Philip Pullman
Series: The Book of Dust #1
Uitgever: Prometheus
Publicatiedatum: 19 oktober 2017
Genres: Fantasy, Jeugd, Young Adult
Aantal bladzijdes: 448

Malcolm Polstead is een eerlijke en hulpvaardige jongen - maar hij is ook vreselijk nieuwsgierig. In het klooster verderop wordt in het diepste geheim het baby'tje Lyra verzorgd. Er is niets aan de hand, tot op een dag handlangers van het Magisterium hem opzoeken en alles over Lyra willen weten. Nietsvermoedend gaat Malcolm op onderzoek uit en raakt langzamerhand verstrengeld in een gevaarlijk complot. Ondertussen is er een storm op komst, en een overstroming dreigt. Deze overstroming zal ieders leven op zijn kop zetten. Wat kan Malcolm nog doen om Lyra in veiligheid te houden?

Het boek van stof was een boek waar ik heel erg naar uitkeek, want His Dark Materials is een van de series die me heeft laten zien dat er zoveel soorten fantasy zijn. Eigenlijk had ik de Engelse met handtekening ge-preorderd maar een lang verhaal kort: hij werd geannuleerd door de webwinkel. Superjammer dus. Ik had geen zin om langer te wachten en kocht de Nederlandse editie. Schaf ik die Engelse later weleens aan. Maar Het boek van stof had nogal wat waar te maken, want de verwachtingen waren hooggespannen.

Het boek van stof is een voorloper op de His Dark Materials, maar het is absoluut niet nodig om die serie te kennen. Is wel leuker wat mij betreft, maar niet nodig. Het is leuker omdat je dan oude bekenden weer tegenkomt.

In het begin viel het boek me ontzettend tegen en kwam ik er echt totaal niet in. Ik keek beteuterd naar het boek en vroeg me af of dit het was. Want in dat geval had ik echt geen zin om hem uit te lezen. Ik deed er dan ook een maand over en ik doe zelden zo lang over boeken. Maar ik wilde toch nog een poging doen, want ik vind Philip Pullman wel een goede auteur. En ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Het boek van stof werd gelukkig beter. Misschien was de aanloop gewoon erg lang? Na de helft gebeurt er veel en zit er veel spanning in. Het is wel echt duidelijk een kinderboek, maar dat weet je vantevoren al. En dat is ook wel goed te merken. Maar voor mijn gevoel is de balans niet helemaal goed, want het begin vond ik best saai, maar aan het einde gebeurt van alles en nog wat. In het begin had voor mij ook wel meer mogen gebeuren en aan het einde wat minder. Het voelde soms een beetje alsof hij dacht: ja, hier moet nog wat meer gebeuren.

Ik ben wel benieuwd naar de andere boeken in de serie en ik hoop dat die wel meer sterren van me krijgen, maar ik ga er gewoon vanuit dat dit gewoon een begin is met deze personages. Het boek eindigt wel met een cliffhanger, dus deel 2 wil ik zeker lezen.

Ik had Het boek van stof graag vijf sterren gegeven, maar vooral door het begin kan ik dat niet. Dat zou voor mij niet eerlijk voelen.