Recensie Ik pleit voor jou!

Recensie Ik pleit voor jou!Ik pleit voor jou!
ISBN: 9789402705454
Auteur: Marijke Vos
Uitgever: HarperCollins Holland
Publicatiedatum: 16 juni 2020
Aantal bladzijdes: 304

De jonge, ambitieuze advocate Janna heeft er alles voor over om die felbegeerde promotie binnen te slepen, maar een uit de hand gelopen vrijdagmiddagborrel gooit roet in het eten. Ze drinkt nét even iets te veel, verliest Zeer Belangrijke Documenten over haar aanstaande zaak, en tot overmaat van ramp deponeert ze haar maaginhoud over de gaatjesschoenen van een onbekende man.

Janna krijgt nog één kans om indruk op haar baas te maken: de vechtscheiding tussen twee BN'ers waar heel Nederland van smult. Ze zet alles op alles om de rechtszaak voor haar Gooise cliënte en haar monsterlijke tweeling te winnen. Maar dan herkent ze de uitermate charmante advocaat van de tegenpartij: de man met de gaatjesschoenen…

Ik pleit voor jou! is de nieuwste feelgood van Marijke Vos en is haar eerste boek bij HarperCollins, al heeft ze er al een stuk meer geschreven. Ik was erg benieuwd naar dit boek. Op social media – en dan vooral Facebook – zag ik het regelmatig voorbij komen. Ik moest wachten tot het bij de bibliotheek beschikbaar was.

Ik pleit voor jou! is echt een feelgoodroman, maar dat wist ik vantevoren. Het leest lekker weg, al moest ik wel even inkomen. Ook omdat het boek meteen in de actie begint en ik daarbij altijd even moet wennen. Heb zelf liever net iets minder actie de eerste bladzijde. Er gebeurt meteen nogal veel en dat blijft eigenlijk ook zo. Het boek is eigenlijk ook geen moment saai, want er is altijd wel wat.

Ik pleit voor jou! is vrij standaard qua opbouw en personages. Wel vond ik het leuk dat het over advocaten ging en de mailtjes tussendoor met van dat typisch advocatenjargon als confrère. Zelf heb ik stage gelopen – in een ver verleden – bij een advocate en die had daar zo’n hekel aan als collega-advocaten haar zo noemden. Ik ben trouwens ook meerdere keren mee geweest naar de rechtbank, dus die scenes vond ik wel echt leuk. Al waren het nooit zulke zaken als in dit boek.

Ik vond de mailtjes tussendoor leuk met van dat typisch advocatenjargon als confrère

Dat Ik pleit voor jou! standaard is, vond ik overigens niet erg. De personages waren best leuk, al vond ik – daar komt ie weer – het jammer dat je het boek alleen vanuit Janna ziet. Ik ben zo benieuwd wat Nick van bepaalde gebeurtenissen vindt. Wel vind ik Janna erg sympathiek en kon ik echt wel met haar meeleven bij bepaalde scenes. Ze was een prima personage, al had er van mij wel wat meer diepgang in gemogen. Maar zonder stoorde het niet ofzo. Overigens liep niet alles af zoals ik dacht, dus dat vond ik ook leuk. Een deel van het einde zag ik wel aankomen, maar niet alles.

Ik pleit voor jou! is geen boek dat volstaat met onverwachte gebeurtenissen, maar er gebeuren echt wel dingen die ik niet had verwacht, dus dat vond ik wel leuk. Daarnaast moet feelgood wel je ding zijn, anders vindt je het waarschijnlijk niets. Ik vond het lekker weglezen en ik had het boek dan ook binnen 3 dagen uit.

Ik pleit voor jou! krijgt van mij 3 sterren.