Recensie: InkInk
ISBN: 9781407172842
Auteur: Alice Broadway
Series: The Skin Books #1
Uitgever: Scholastic
Publicatiedatum: 2 februari 2017
Aantal bladzijdes: 366

Every action, every deed, every significant moment is tattooed on your skin for ever. When Leora's father dies, she is determined to see her father remembered forever. She knows he deserves to have all his tattoos removed and made into a Skin Book to stand as a record of his good life. But when she discovers that his ink has been edited and his book is incomplete, she wonders whether she ever knew him at all.

Ink was een boek dat al best een tijd op de To Be Read stapel lag, maar het boek werd steeds aan de kant geschoven omdat er leukere verhalen voorbijkwamen. En eerlijk gezegd durfde ik ook niet zo goed meer na de negatieve recensies die ik las, want ik heb best wat mensen negatief zien zijn over dit boek en dus was ik een beetje bang, want het boek leek mij juist heel tof. En toen kwam ik het als luisterboek tegen en besloot ik om het in elk geval te proberen. Dat kan geen kwaad, toch?

Het idee van Ink vind ik nog steeds heel vet: dat je iemands hele leven kunt aflezen door alle tatoeages op de huid. Nu zou ik dat niet willen voor mezelf (ook al ben ik dol op tatoeages), maar het kan soms best nuttig zijn want je weet wel meteen of iemand een moordenaar is bijvoorbeeld. En er bestaan geen stomme oordelen over tatoeages, want iedereen heeft ze. In onze maatschappij wordt het bijvoorbeeld nog niet door elke werkgever geaccepteerd. Zelf heb ik er onder andere 1 op mijn onderarm en ik was me er bij het zetten van bewust dat ik mogelijk lange mouwen moet dragen. Zelf zou ik het overigens geen probleem vinden als ik werkgever was. Liever tatoeages bij een goede werknemer dan een slechte werknemer zonder. Maar ik ben vast objectief, want ik hou van tatoeages en vind ze geweldig.

Dit is een van mijne dus

Maar goed, terug naar Ink. Het boek luisterde lekker weg, al miste ik af en toe wel stukjes en dus moest ik weer een stukje terug. Dat was niet altijd even handig. Misschien was dit boek ook wat minder geschikt als luisterboek. Of het lag aan de voorlezer die nogal een Brits accent had en voor mijn gevoel speelde dit boek zich in Amerika af. Ik geloof niet dat het benoemd is waar het zich afspeelt, maar op de een of andere manier spelen voor mij veel Engelse boeken zich af in Amerika. Best stom eigenlijk en slaat ook nergens op. Soms kun je het wel merken aan woorden als bloke, een typisch Brits woord voor jongen.

Het verhaal speelt zich in elk geval niet af in deze maatschappij, in deze wereld, maar een andere. Echt specifiek is men niet of ik heb er overheen gelezen.

Ink was aardig, maar op de een of andere manier kwam het boek niet helemaal over. Het voelde voor mij als vrij standaard met vrij standaard gebeurtenissen. Er zaten ook niet echt mega schokkende plotwendingen in. Wel een paar die ik niet per se aan had zien komen, maar ik vond ze ook niet echt onverwacht, want daar was ik waarschijnlijk wel mee gekomen als ik er over nagedacht had. Alleen als je dat niet doet, dan kom je er ook niet mee, haha.

Leora is de hoofdpersoon in dit boek en je ziet alles uit haar oogpunt, maar toch vond ik haar wat oppervlakkig blijven en kon ik niet mega met haar meeleven, al bleef ze ook niet helemaal een plat personage voor mij, want er zaten wel momenten in waarbij ik dacht; oei, dit is niet goed. Of: doe dit nou niet.

De cover vind ik wel intrigerend en vind de illustratie ook erg mooi, al ben ik minder fan van het kleurgebruik. Voor mij was het mooier geweest als er een andere combinatie gekozen was dan brons en zwart. Maar het ontwerp vind ik wel erg vet.

Ink was een aardige Young Adult fantasy, maar voor mijn gevoel kwam het er niet goed genoeg uit. Het is het eerste deel in een serie en ik weet niet of ik het tweede boek ook ga lezen. Misschien een keer als tussendoorboek. Ink is een aardig boek, maar hij komt bij mij niet tussen mijn ‘favorieten van allertijden’, daarvoor voelde ik simpelweg niet de klik met dit boek.