Recensie: Je bent jong en je krijgt wat

Recensie: Je bent jong en je krijgt wat

Recensie: Je bent jong en je krijgt watJe bent jong en je krijgt wat
ISBN: 9789046826430
Publicatiedatum: maart 2020
Genres: Non-fictie
Aantal bladzijdes: 224

Wat doe je als je op je achtentwintigste baarmoederhalskanker blijkt te hebben, terwijl je vol in het leven staat en juist flink carrière aan het maken bent? Het overkwam Monique van Loon. In Je bent jong en je krijgt wat beschrijft zij soms tussen neus en lippen door, soms expliciet, hoe het is om als jonge vrouw ziek te worden. Hopeloos verliefd te worden, terwijl sommige vriendschappen onverwacht niet tegen de situatie bestand blijken te zijn. Hoe de ene dokter je verdrietig en vol vragen achterlaat, terwijl de ander je steun en toeverlaat wordt. Hoe je je sexy kunt blijven voelen nadat je baarmoeder verwijderd is. Van Loon schrijft vol zelfspot en humor over een leven met en na baarmoederhalskanker.

'Monique gaat ongemakkelijke waarheden niet uit de weg en slaagt erin om de lastige balans tussen tragiek en luchtigheid te behouden.' Antoinnette Scheulderman, journalist en auteur van o.a. Dan neem je toch een nieuwe?

'Dit boek zou op ieders nachtkastje moeten liggen. Voor als je zelf een soortgelijk traject meemaakt, maar ook juist voor als je een vriendin, zus of moeder hebt die hier middenin zit.' Josephine Kay, hoofdredacteur Cosmopolitan

'Monique schrijft zonder omwegen en is altijd eerlijk.' Judith Zilversmit, chef PS en PS van de Week Het Parool

'De urgentie van het onderwerp, gecombineerd met Moniques eigen ervaringen en haar fijne, losse schrijfstijl, maakt dat ik erg naar dit boek uitkijk.' Martine de Jong, auteur van o.a. De aanloopman

Ik merk de laatste jaren dat ik steeds meer non-fictie ga lezen. Niet wekelijks, maar bijna elke maand zit er toch wel een non-fictie bij. En dat kunnen allerlei boeken zijn.  Boeken zoals ‘t Hooge Nest, maar ook Je bent jong en je krijgt wat.

Je bent jong en je krijgt wat vertelt het verhaal van Monique van Loon die op haar achtentwintigste de diagnose baarmoederhalskanker krijgt en daarmee moet zien te dealen, maar ook met het leven dat ook doorgaat. Ik ‘ken’ Monique door haar site Culy.nl, maar vooral door haar site Minettes/Divided, een fashion site van lang, lang, lang geleden (volgens mij hang ik te lang rond op het internet, haha). Persoonlijk heb ik haar nooit ontmoet, maar ik was wel benieuwd naar het hele verhaal nadat ik haar artikel las in Glamour.

Zelf heb ik nooit kanker gehad, maar ik heb er wel mee te maken gehad. Niet deze soort, maar borstkanker dat na een bevolkingsonderzoek geconstateerd werd bij mijn moeder in 2015. Dat was overigens ook het jaar dat ik 30 werd en mijn eerste uitstrijkje moest laten maken. Inmiddels mag ik volgend jaar alweer voor de tweede. Maar ik heb nooit getwijfeld om het uitstrijkje te laten doen. Niet voor de diagnose van mijn moeder, maar zeker ook niet daarna.

En dit boek toont maar weer eens aan hoe belangrijk dat soort dingen zijn. Maar het is minstens zo belangrijk om je lichaam goed te kennen, want in het geval van Monique ontdekte ze het niet door het bevolkingsonderzoek.

Het mooie aan dit boek is dat Monique geen onderwerp schuwt.

Monique heeft haar verhaal bewust offline gehouden en legt in dit boek heel goed uit waarom. Niets meer dan begrip daarvoor, ook al deel je bijna alles online. Sommige dingen hebben tijd nodig en moet je niet meteen online zetten. Je bent jong en je krijgt wat vertelt het verhaal van hoe het is om je ziek te worden, terwijl je volop in het leven staat.

Het mooie aan dit boek is dat Monique geen onderwerp schuwt. Van alles komt aan bod. Bijvoorbeeld niet goed naar de wc kunnen, maar ook hoe het moet met intimiteit. Het boek is rauw en puur en is nergens gecensureerd. Desondanks is het niet alleen een zwaar boek, omdat er ook humor in zit. Ze weet het met humor te vertellen waardoor het minder zwaar is om te lezen.

Wat mij betreft is Je bent jong en je krijgt wat een erg interessante read die ik zeker mensen aanraad om te lezen.

Van mij krijgt Je bent jong en je krijgt wat 4 sterren.