Recensie: Leef, lach,lochLeef, lach, loch
Auteur: Vanessa Gerrits
Series: North Ness Inn, #1, #1
Uitgever: Loft Books
Publicatiedatum: 23 juli 2020

De feelgoodroman Leef, lach, loch van Vanessa Gerrits is het eerste deel van de serie North Ness Inn en gaat over toerismestudente Esme, die stage moet lopen in het druilerige Schotland.
Leef, lach, loch is de innemende en sprankelende feelgoodroman van Vanessa Gerrits en het eerste deel in de North Ness Inn-serie. Voor fans van Sophie Kinsella, Jill Mansell en Marijke Vos.

Met haar drieëntwintig jaar is Esme aan de oude kant voor een eerstejaars student – haar (inmiddels ex) bad boyfriend had een stokje gestoken voor haar studieplannen. Na hun breuk begint Esme eindelijk aan haar droomstudie: toerisme. Ze is helemaal klaar voor een stage op een zonnige vakantiebestemming, maar dan vallen haar plannen in het water. Letterlijk. De enige stageplaats die nog over blijkt, is een Schotse herberg in de buurt van Loch Ness. Vastberaden er het beste van te maken vertrekt Esme naar het druilerige Drumnadrochit.

Wanneer Esme de aantrekkelijke, wat norse herbergier Rory dan eindelijk ontmoet, blijkt ook nog eens dat hij helemaal niet op een stagiair zit te wachten. Maar Esme geeft zich niet gewonnen en vecht, gesteund door collega’s, voor haar stageplekje. En wie weet, misschien valt die Rory ook nog mee...

Ik heb al meerdere boeken van Vanessa Gerrits gelezen, maar een feelgood zat daar nog niet bij. Wel haar Vleugels-trilogie (die zeer origineel is qua onderwerp en echt wel een aanrader). Desondanks had ik geen idee wat ik moest verwachten bij Leef, lach, loch. Feelgood is toch wel een heel ander dingetje. Ik ging er dus in zonder verwachtingen. Oké, ik verwachtte wel dat het lekker weg zou lezen.

Leef, lach, loch is echt een feelgood. Het is geen bijzonder diepgaand verhaal, dus als je dat wil, is het niet je ding. Maar het leest lekker vlot weg en is geschreven in een prettige schrijfstijl. Het grappige is dat ik zo nu en dan ook echt kon merken dat de auteur Vlaams is. Door bepaalde woorden en zinsopbouw. Het stoorde me niet, al was er een ding dat me wel stoorde: waar woont hoofdpersoon Esme? Is ze Vlaams? Nederlands? Ik gok vlaams, maar dat wordt nergens genoemd, dus dat is een pure aanname. Het begin vond ik overigens wel een beetje snel gaan en op de een of andere manier ook niet helemaal passen. Het voelde een beetje of ze daar zelf nog haar weg in het verhaal moest vinden.

Vanessa heeft de sfeer zeer goed weten te vangen

Esme is een leuk personage die je goede dingen gunt. Ik gun haar een leuke vriend en een tof verhaal. Ik merkte wel dat ze wat vlak bleef. Van mij had het boek ook wel wat dikker gemogen om Esme beter uit de verf te laten komen. Zeker aan het einde, want daar gaat het dan weer erg snel. Door dat einde ben ik wel weer erg benieuwd naar het tweede deel.

Leef, lach, loch speelt zich af in Schotland. Dat vond ik tof. Ik weet namelijk vrij weinig van Schotland. Ik ben bang dat ik niet verder kom dan kilts en Nessie van Loch Ness. Dat Vanessa er is geweest, speelt mee, want ze heeft de sfeer zeer goed weten te vangen. Ik zag dat dorpje en die inn gewoon zo voor me. Ik waande me even in Schotland. Haar verdere schrijfstijl vond ik ook prima.

Leef, lach, loch is een echte feelgood en leest dus ook zo weg. Het is een prima boek met een fijne schrijfstijl en ik heb zeker van het verhaal genoten.

Van mij krijgt Leef, lach, loch 3.5 ster.