Recensie: Nee heb je

Recensie: Nee heb je

Recensie: Nee heb jeNee heb je
ISBN: 9789022585979
Publicatiedatum: 1 februari 2019

Een sabbatical op Bali pakt voor workaholic Bobbie heel anders uit dan verwacht

Als Bobbie verplicht op een ergonomische bal zit bij de bedrijfscoach, en er alleen maar testbeeld op haar netvlies verschijnt als ze zich iets probeert te herinneren, beseft ze dat ze misschien toch wel een beetje overwerkt is. Gelukkig heeft haar baas een klusje voor haar op Bali, het eiland waar haar zus Lauren woont, met wie ze al negen jaar gebrouilleerd is. Ze hoeft alleen de uitkoop van een surfschool te regelen, zodat het bedrijf daar een luxeresort kan bouwen. De intentieverklaring is al getekend. Daarna heeft ze tijd zat om de ruzie met Lauren bij te leggen en zichzelf op te laden op een wit bountystrand.

Op Bali pakt het allemaal heel anders uit dan verwacht. De eigenaar van de surfschool, ene Samuel, zegt doodleuk de intentieverklaring nooit eerder te hebben gezien. En haar zus staat ook niet echt te springen als Bobbie onverwachts met een enorme koffer op de veranda van haar restaurant staat. Bobbie is er toch van overtuigd dat ze beiden zal kunnen ompraten en ze boekt om te beginnen een paar surflessen bij Samuel. Maar de relaxte levenshouding, het heerlijke klimaat en de charmes van haar surfleraar missen hun uitwerking niet. Is zij het misschien zelf die het roer radicaal moet omgooien?

Toen ik hoorde dat er weer een nieuw boek zou komen van Charlotte de Monchy was ik benieuwd naar dit boek. Haar andere boeken heb ik ook gelezen en vond ik allemaal leuk. De ene wel wat leuker dan de ander, maar goed, ik vind van niemand alle boeken leuk. Ik kreeg Nee heb je en las het. Wat ik ervan vond, lees je in deze recensie.

De sfeer op Bali wordt heel erg goed beschreven, het is bijna alsof je daar bent

Nee heb je is een echt feelgood/chicklitboek en is er eentje die je in een paar uur uitleest. Het is geen ingewikkeld boek dat niet te begrijpen is. Het is zonneklaar hoe het zal eindigen en dat je het boek uiteindelijk dichtslaat met een grijns op je gezicht – of in elk geval niet met een vlekkerig gezicht van de tranen.

Nee heb je wordt verteld vanuit Bobbie en vanuit Lauren. De twee zijn zussen en hebben elkaar al heel lang niet gezien door een of andere ruzie. Bobbie gaat naar Bali voor haar werkgever en besluit het meteen maar bij te leggen met haar zus. Ik vond het leuk dat beide zussen aan het woord komen, want nu krijg je een goede kijk op de zaak en leer je ze allebei goed kennen. Meestal is het vanuit een vrouw en haar nieuwe liefde, maar hier zijn het dus zussen en dat vond ik goed gedaan.

Wat ik wel vond, is dat er enige afstand is tussen de personages en de lezer. Ik vermoed dat het komt omdat het in de derde persoon geschreven is. Zelf vind ik dat altijd wat afstandelijker en kan me dan toch wat moeilijker inleven. En ik leerde ze hierdoor toch ook minder goed kennen dan wanneer het in de eerste persoon geschreven was, denk ik. Maar goed, dit is natuurlijk ook een kwestie van een persoonlijke smaak.

Wat ik heel goed vond, was de omschrijving van Bali. Je waant je echt daar. Hoe het eruitziet, wat de problemen zijn, ik vond het allemaal erg goed beschreven. Je merkt ook goed dat Charlotte er zelf met haar gezin woont. Dit las ik trouwens pas achteraf, dus ik dacht dat ze gewoon veel research gedaan had, haha.

Nee heb je vond ik een prima feelgood en het was een boek dat aan mijn verwachtingen voldeed. Het leest lekker weg en je hebt het zo uit. Charlotte de Monchy schrijft vlot en je vliegt door het boek heen. Nee heb je is geen boek vol onverwachte gebeurtenissen, maar de schrijfster weet je toch zo te boeien dat je blijft lezen en wil weten hoe het eindigt. Of misschien wilde ik dat gewoon weten.

Nee heb je krijgt van mij 3 sterren.

Nee heb ik kreeg ik als een recensie-exemplaar, maar het heeft mijn mening niet beïnvloedt.