Recensie: NimmernachtNimmernacht / Nevernight
Auteur: Jay Kristoff
Series: The Nevernight Chronicle #1
Publicatiedatum: 2016
Genres: Fantasy
Aantal bladzijdes: 651

Nimmernacht is het eerste deel van Jay Kristoffs trilogie over Mia Corvere, een van de dodelijkste leerlingen op een school voor huurmoordenaars.
Ze is voorbestemd om koninkrijken te vernietigen, en toch is Mia Corvere nog maar tien jaar oud als ze noodgedwongen, na het verlies van haar familie, haar eerste les in de dood krijgt. Zes jaar later zet het kind dat is opgegroeid in de schaduwen haar eerste stappen in de buitenwereld om een belofte waar te maken – de belofte die ze zichzelf deed op de dag dat ze alles verloor.
Maar Mia's vijanden zijn machtige figuren, en de kans dat ze bij hen in de buurt kan komen is erg klein. Dus als ze wraak wil nemen, moet Mia zelf een wapen worden dat haar gelijke niet kent. Ze moet zichzelf bewijzen tussen de dodelijkste jongens en meisjes van haar opleiding aan de Rode Kerk. Een school waar moordenaars, leugenaars en demonen de dienst uitmaken, en zelfs de leraren het op je voorzien hebben.
Gelukkig is Mia niet zomaar een student. De schaduwen houden van haar... en ze nemen al haar angsten weg

Nimmernacht was een boek dat al heel lang mijn aandacht trok in de boekhandel om de kaft die me heel nieuwsgierig maakte en ook intrigeerde. Maar ik pakte het boek maar niet, te bang dat het te lastig zou zijn in het Engels. En ineens bleek het boek vertaald te zijn en moest het boek maar gewoon meteen mee. Ik ben niet zo’n blogger die precies bijhoudt welk boek wanneer komt. Wil ik best, maar mijn hoofd is al vol genoeg zonder.

Toch duurde het best een tijd voor ik hem ook echt van de plank pakte. De dikte vond ik een struikelblok (ja, ik zei dat ik dit jaar minder om die reading challenge zou geven, maar dat lukt nog niet echt) en ik wist ook niet goed wat ik er nu echt van moest verwachten. Dus gooide ik hem op de stapel bij de Leesbeesten leesclub (sorry, jongens, mijn schuld!) en werd er unaniem voor gekozen. Tsja, iets met stokken achter deuren.

Ik begon bijna meteen eraan, maar toen werd ik ziek en had ik geen zin in high fantasy. Nimmernacht is geen lekker luchtige YA voor aan het zwembad die je zo uit hebt. Niet eens omdat hij zo dik is, maar vooral om de schrijfstijl. Het boek barst van de voetnoten die mij behoorlijk uit het verhaal haalden. Zo erg dat ik ze op een bepaald moment ben gaan overslaan en alleen las als ik iets niet snapte. Ik snap de keuze voor zoveel voetnoten persoonlijk ook niet. Een paar kan best, maar dit waren er wel heel veel. Waarom kon het niet gewoon het verhaal zelf?

Het duurde ook een flinke tijd – zo’n 350 bladzijdes – voor ik echt in het boek zat en zin had om te lezen. Voor die tijd heb ik nogal vaak getwijfeld of ik hem toch niet aan de kant moest leggen, maar ik wilde erg graag weten hoe het verder zou gaan met Mia Corvere en alle andere personages.

In Nimmernacht zaten een paar nogal … steamy scenes, haha. Scenes die ik niet per se verwacht had, maar die ik best kon waarderen. Vond sommige woordkeuzes wel wat bijzonder en maakten het wat plat. Ik vraag me af of dat de vertaling was of dat het in het Engels ook zo is. Maar desondanks waren ze best leuk.

Het grote deel van het verhaal wordt verteld vanuit Mia. Toch kreeg ik niet altijd even goed hoogte van haar en had ik het idee dat het boek vooral plotgericht was en niet personagericht. Niet erg, maar Mia kwam voor mij niet helemaal goed uit de verf.

Hoe langzaam het begin ging, zo snel ging het einde waarop alles bij elkaar kwam. Inclusief verraad en een heleboel onverwachte plotwendingen die misschien niet allemaal naar mijn zin waren, maar die het verhaal wel echt een goede boost gaven.

Nimmernacht vond ik erg pittig, maar wel een tof boek en ik ben ook zeker benieuwd naar het tweede deel. Ik ben nog in twijfel of ik het Engels ga proberen of toch maar op de vertaling wacht. Als je van high fantasy houdt, dan is Nimmernacht echt wel een aanrader. Verwacht alleen geen Young Adult fantasy, want dit is echt wel volwassen fantasy, ook al is Mia dan misschien een tiener.

Omdat ik de schrijfstijl niet altijd even fijn vond en het lang duurde voor ik erin zat, krijgt het boek 4 sterren.

Eén gedachte over “Recensie: Nimmernacht

1. Hij ligt hier klaar van de bib dus hoop dat ik er snel door kom of in kom want de bib gaat niet appreciëren als ik hem 6 maanden houd haha. Leuke recensie wil hem nu echt gaan lezen zo benieuwd