Recensie Rood, wit en koningsblauw

Recensie Rood, wit en koningsblauwRood, wit en koningsblauw
ISBN: 9789020538212
Auteur: Casey McQuiston
Publicatiedatum: 14 juli 2020
Aantal bladzijdes: 412

Wat gebeurt er als de presidentszoon valt voor de prins? Je leest het in 'Rood, wit en koningsblauw' van Casey McQuiston.

''Het is bijna onmogelijk om mee te maken hoe Alex voor Henry valt zonder zelf verliefd op hem te worden – op hen allebei, én op dit briljante, geweldige boek.'' Dat schreef de New York Times Book Review bij verschijning van 'Rood, wit en koningsblauw' van Casey McQuiston.

Deze heerlijke romcom gaat over Alex, zoon van de Amerikaanse president, en Henry, Britse prins. Meteen zodra zijn moeder wordt verkozen tot president, wordt Alex Claremont-Diaz gebombardeerd tot Amerikaanse royalty: hij is knap, charismatisch en nog intelligent ook. Het publiek vreet hem op. Eén probleempje: Alex ligt in de clinch met een échte prins, Henry, aan de andere kant van de grote plas. En als de tabloids daar lucht van krijgen, worden Alex en Henry gedwongen om te doen alsof ze het goed hebben gemaakt. Maar wat begint als een nepvriendschap, groeit uit tot iets diepers en veel gevaarlijkers. Kan liefde de wereld redden? Ook als die liefde er anders uitziet dan verwacht? Casey McQuiston sleept je met 'Rood, wit en koningsblauw' mee in een verhaal vol humor en liefde.

Rood, wit en koningsblauw is een boek dat op meerdere plekken voorbij kwam en eigenlijk werd ik wel nieuwsgierig. Het is niet het eerste boek dat ik zo zou lezen als niemand het erover zou hebben. Het gaat over twee jongens/mannen van begin twintig en hun relatie. Hoewel er absoluut niets mis mee is, lees ik weinig man/man-boeken. Ik vind het toch altijd een stuk lastiger om me in te leven. Met vrouw/vrouw vind ik dat een stuk minder lastig.

Toch besloot ik dit boek te gaan luisteren. Deels omdat ik wel benieuwd was hoe zo’n relatie tussen een first son van de president van Amerika (die een vrouw is hier, tof!) en een prins van Engeland nou eigenlijk verloopt. En mocht je nou denken: hé, spoilers! Ik heb gecheckt of het in de flaptekst genoemd wordt (ja). En ook omdat ie-der-een lyrisch is over dit boek. Ik zag de Goodreads-recensies en vrijwel alleen maar vier en vijf sterren.

Is het je weleens opgevallen dat prinsen en prinsessen alleen maar trouwen met iemand van het andere geslacht? Of nou ja, de royals die ik ken dan. Kijk alleen maar naar ons koningshuis. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen hetero is. Daarom vind ik het zo interessant, want wat nou als een familielid vertelt dat hij/zij een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht? Wordt diegene dan gedwongen om alsnog met het andere geslacht te trouwen? Ik vind zoiets fascinerend.  Net als bij de zoon van de president. Amerika is nou niet het meest tolerante land ter wereld.

Is het je weleens opgevallen dat prinsen en prinsessen alleen maar trouwen met iemand van het andere geslacht?

Rood, wit en koningsblauw is niet mega expliciet. Niet zoals andere boeken die ik gelezen heb, al kun je het ook beslist geen YA noemen. Dat dacht ik eerst wel, maar Alex is 22 en Henry 24. Dus ik denk dat het toch echt gewoon New Adult is.

Wel vond ik dat auteur Casey McQuiston heel goed de twijfels beschrijft die beide mannen hebben, maar vooral Alex. Het hele verhaal wordt vanuit Alex vertelt, dus die leer je ook het beste kennen. Ik vond Alex wel een leuk personage, want hij is best sarcastisch en af en toe zelfs een klootzakje. Hij is zeker niet de lieve jongen, maar hij heeft een scherp randje. Dat kan ik altijd wel waarderen.

Persoonlijk miste ik wel stukjes vanuit Henry, want die bleef voor mij toch echt wel een beetje oppervlakkig. En ik vond het jammer dat het in de derde persoon was, want daardoor voelde ik me meer aan de zijlijn staan dan dat ik echt in het verhaal zat. En ik vond dat er behoorlijk veel personages in zaten. Ik raakte de draad soms een beetje kwijt.

En ik vroeg me stiekem af hoe erg het op het Britse koningshuis gebaseerd is. Voor mijn gevoel waren er best wat overeenkomsten. Maakt verder niet uit, maar ik zag die mensen voor me en dat vond ik een minpunt, haha.

Wat me trouwens opviel was dat het verhaal zich in 2020 afspeelt en deels ook in de toekomst. Dat vond ik best bizar zo naast de huidige werkelijkheid. Vooral omdat het niet zo’n verhaal wordt als in dit boek. Omdat de wereld op het moment zo anders is.

Hoewel ik weinig man/man-boeken lees, vond ik Rood, wit en koningsblauw wel een fijn boek met leuke personages (Alex en zijn zusje June zijn mijn favorieten).  Ik vond het een tof boek, al kakte het op een bepaald moment wel even in voor mij.

Als je van man/man boeken houdt, kun je dit wel waarderen, denk ik. Als je dat soort boeken tien keer niets vindt, zou ik dit boek ook overslaan. Of het juist wel een kans gunnen, want wie weet.

Van mij krijgt Rood, wit en koningsblauw 4 sterren.