Recensie: The Exact Opposite of OkayThe Exact Opposite of Okay
ISBN: 9781405288446
Auteur: Laura Steven
Uitgever: Electric Monkey
Publicatiedatum: 8 maart 2018
Genres: Audiobook, Contemporary, Young Adult
Aantal bladzijdes: 335

Izzy O’Neill is an aspiring comic, an impoverished orphan, and a Slut Extraordinaire. Or at least, that’s what the malicious website flying round the school says. Izzy can try all she wants to laugh it off – after all, her sex life, her terms – but when pictures emerge of her doing the dirty with a politician’s son, her life suddenly becomes the centre of a national scandal. Izzy’s never been ashamed of herself before, and she’s not going to start now. But keeping her head up will take everything she has...

The Exact Opposite of Okay was een boek waar ik best wel naar uitkeek en dat is gek, want ik had eigenlijk geen idee waar het over ging. Zelf had ik aangenomen dat het over iemand ging die een psychische ziekte heeft, maar niets is minder waar. Daar ging het dus totaal niet over. Dat krijg je als je geen achterkanten leest, haha, en vooral nieuwsgierig wordt door de voorkant en de titel. Verder had ik dus ook echt geen idee wat ik moest verwachten. Toen het boek beschikbaar werd als luisterboek in mijn luisterboekenapp, zette ik hem ook meteen op mijn telefoon.

Wat ik heel goed vind is dat dit boek de dubbele moraal die deze maatschappij heeft, aanstipt. Natuurlijk zijn vrouwen van oudsher altijd al minder geweest dan mannen en je zou verwachten dat het in 2018 wel bijgetrokken is, maar eigenlijk is niets minder waar (tweede keer dat ik deze uitdrukking in een recensie gebruik, haha). The Exact Opposite of Okay stipt aan waar heel veel vrouwen (en vast ook wel mannen) tegenaan lopen: Als je als vrouw met meerdere mannen naar bed gaat, ben je een slet. Net als wanneer je een naaktfoto van jezelf stuurt. Doet een man dat, dan is hij stoer. En dick pics? Niemand die die vent daarna een slet noemt of hem uitscheldt. Hoe krom is dit? Waarom zou een vrouw een slet zijn als ze het doet, maar een man niet? Sowieso vind ik dit iets dat je zelf moet weten, zolang je er zelf maar gelukkig van wordt en er verder niemand kwaad mee doet.

Ik vind het een must read, al is het alleen maar om je te beseffen dat heel veel mensen meedoen aan de dubbele moraal van deze tijd.

Izzy is de hoofdpersoon uit het verhaal en ze vertelt het vanuit haar oogpunt. Ik vond haar een tof personage, want ze laat zich door alle beledigingen niet uit het veld slaan, maar gaat door. Haar seksleven ligt op straat, maar ze gaat niet zielig in een hoekje zitten. Oké, in het begin is wel even van slag, maar ze weet zich vrij gauw te herpakken en gaat door. Ze laat zich niet tegenhouden door wat mensen van haar denken.

The Exact Opposite of Okay wordt deels verteld door middel van blogs, maar ook als manuscript. Zelf vond ik het – als luisterboek – best verwarrend zo nu en dan. Was het nu een stukje dat Izzy geschreven had op haar blog of toch iets dat ze zelf zei? Ik vond dat zelf niet zo’n prettige manier van vertellen, maar misschien kunnen anderen het wel waarderen.

Er zitten een paar onverwachte plotwendingen in, met een vrij grote, maar toch vond ik het niet echt een ontzettende plotwending te noemen. Wel is hij erg belangrijk voor het verhaal en voor de boodschap die het boek overbrengt, dus het is wel goed dat hij erin zit.

Het onderwerp van dit boek vind ik ijzersterk en ook hoe Laura Izzy heeft neergezet, maar de schrijfstijl wist mij helaas niet helemaal te raken. Wel vind ik het een must read, al is het alleen maar om je te beseffen dat heel veel mensen meedoen aan de dubbele moraal van deze tijd. Daarnaast vind ik de cover dus echt supergeweldig. Echt gewoon wow <3.

Van mij krijgt The Exact Opposite of Okay 3.5 ster.