Recensie: Van Chanel naar flanelVan Chanel naar flanel
ISBN: 9789047204695
Auteur: Marijke Vos
Uitgever: Loft Books
Publicatiedatum: 23 november 2018
Genres: Audiobook, Feelgood
Aantal bladzijdes: 248

Als Jennifer haar steenrijke verloofde Terence bij het altaar van hun miljoenenbruiloft laat staan, beseft ze ook wel dat ze daarmee een tikkeltje aan de late kant is. Maar soms realiseer je je pas op het allerlaatste moment wat het beste voor je is, toch? Jennifer neemt een impulsieve beslissing en ruilt haar peperdure jurk in voor een vliegticket.

Met de hulp van haar ietwat criminele en losgeslagen zus slaat ze op de vlucht naar Rainbow Lake, Canada. Daar woont haar geliefde oom Charlie, en Jennifer hoopt bij hem op adem te komen. Maar eenmaal in Canada aangekomen, loopt alles toch net ietsje anders… Gelukkig krijgt ze hulp van de knappe sheriff Branson. Maar zal Terence haar laten gaan?

Van Chanel naar flanel is een boek dat ik op veel plekken online tegenkom. En ik ken Marijke al een tijdje (eigenlijk via een workshop en toen was daar de writerscommunity), maar ik had geen echt idee van wat ze schreef. Dus toen dit boek in mijn luisterboekenapp verscheen, besloot ik om te gaan luisteren, omdat ik toch wel erg nieuwsgierig was. Maar ik had ook hoge verwachtingen. Kwamen die uit?

Van Chanel naar flanel is een feelgood met een thrillerrandje. Op zich is dat helemaal prima en de uitvoering was aardig. Sommige dingen vond ik minder afgewerkt, maar dat is vast ook een kwestie van smaak.
Het is origineel, want zoveel zie je het niet. Maar ik weet niet of het in dit geval echt een goed idee was, want ik vond het niet zo fijn. Als ik voor een feelgood kies, is dat een bewuste keuze en wil ik geen feelgood met thrillerelementen lezen, dan wil ik een blij en luchtig boek lezen.

Door deze keuze zaten er overigens wel wat plotwendingen in die ik niet meteen aan had zien komen, dus dat was dan weer een voordeel.

De hoofdpersoon is Jennifer en vertelt het hele boek vanuit de eerste persoon. Dit vind ik fijn, want hierdoor kun je wel beter met haar meeleven. Ze is een prima personage. Toch had ik hoofdstukken vanuit Brandson ook wel leuk gevonden, want hem leer je nu niet echt kennen. Ik vind hem vrij vaag en weet niet zo goed wat ik met hem moet. Hij was niet stom ofzo, ik wist gewoon niet zo goed wat ik met hem moest, omdat hij voor mij niet helemaal goed uit de verf kwam.

Als ik voor een feelgood kies, is dat een bewuste keuze en wil ik geen feelgood met thrillerelementen lezen

Voor mijn gevoel werden sommige scenes trouwens wel een beetje afgeraffeld. Leek wel of er stukken werden overgeslagen, omdat Marijke die niet wilde schrijven. Ik weet natuurlijk niet of dat zo is, maar zo kwam het over. En natuurlijk is het feelgood, dus niet alles hoeft benoemd te worden, maar dit was voor mijn gevoel wel heel erg afgeraffeld. Vond ik ook best wel jammer, want ik denk dat het boek dan beter geworden zou zijn.

Van Chanel naar flanel was best een leuk boek en ik vond hem leuk om te luisteren, maar vond ik hem vernieuwend? Wel het mixen van delen van een thriller en het feelgoodgenre, maar het verhaal zelf niet echt. Daarnaast vond ik de cover en de titel niet helemaal passen bij die mix. Voor mij heeft het niet helemaal voldaan aan de verwachtingen helaas. Dit boek zou voor mij een stevig 7 worden als ik cijfers gaf, dus dat betekent 3.5 ster.