Recensie: Verleiding

Recensie: Verleiding

Recensie: VerleidingVerleiding
ISBN: 9789021415963
Publicatiedatum: November 2019
Aantal bladzijdes: 368

Ivy Mackenzie baalt als een stekker als ze hoort dat haar vader haar geliefde roze auto heeft uitgeleend. Ze kan er niet veel tegen doen – ze studeert in Londen, en haar vader heeft de auto meegegeven aan een van de footballspelers die hij vertegenwoordigt. Ze stuurt die speler, Gray Grayson, wel even een streng appje dat hij maar beter voorzichtig kan doen met haar auto. Voor ze het weet zit ze de rest van haar reis te appen met Gray, die bijzonder leuk blijkt te zijn.

Wanneer Ivy terugkomt uit Londen en Gray voor het eerst in het echt ziet, is gelijk duidelijk dat de chemistry tussen de twee in het echt net zo goed is als via WhatsApp. Gray valt al snel voor de mooie en gevatte Ivy, maar zij heeft eigenlijk de regel dat ze niet wil daten met cliënten van haar vader en ze is vastbesloten zich aan die regel te houden. Dat wordt lastiger en lastiger – Gray wordt langzaam maar zeker steeds moeilijker te weerstaan…

Verleiding is het tweede boek van Kristen Callihan dat ik luisterde. Het eerste boek vond ik leuk om te luisteren. Niet megabijzonder, wel leuk. Het is een typische sport New Adult. Ik vind het grappig dat er best een verschil is in Nederlandse New Adults (als in: het speelt zich af in Nederland) en Amerikaanse. In Amerikaanse boeken merk je dat sport veel belangrijker is dan bij ons. En ook is dit boek niet anders.

Verleiding luisterde ik via Storytel. Ik deed er best even over, omdat ik ondertussen nog een boek las en vaker geen dan wel zin had om te luisteren. Dat lag overigens niet aan het boek, denk ik.

De hoofdpersonen zijn Ivy en Gray die allebei hun deel vertellen. Dat vind ik altijd fijn, omdat je dan twee kanten van het verhaal ziet en bij dit verhaal is het ook echt wel nodig. Het zorgt voor extra dimensie in het verhaal.

De hoofdpersonen zijn Ivy en Gray die allebei hun deel vertellen.

In Verleiding zitten best wat plotwendingen die ik niet aan zag komen. Ik had een standaard, ietwat cliche romance boek verwacht. En dat is het ook wel en tegelijkertijd is het dat ook niet. Door deze plotwending krijgt het verhaal meer diepgang en zorgt het voor ontwikkeling van de personages. De personages moeten er mee om zien te gaan, ieder op hun eigen manier. En dat doen Ivy en Gray dan ook.

Ik vind de schrijfstijl van Kristen Callihan lekker vlot en het luistert goed weg. De vertaling vond ik niet op alle punten heel succesvol. Zo heeft iemand besloten dat het een goed idee was om fuckbuddy’s te vertalen met vrijvriendjes. Sorry, maar dat klinkt toch niet? Vrijvriendjes? Kom op. Het is niet dat wij het woord fuckbuddy’s niet kennen en niet gebruiken. Zeker in een New Adult kan het prima gebruikt worden.

Verleiding is een echte New Adult enals je dit genre leuk vindt (en sexy sporters), dan vindt je dit waarschijnlijk ook tof.

Van mij krijgt Verleiding 3 sterren.