Recensie: Voor wat, hoort wat

Recensie: Voor wat, hoort wat

Recensie: Voor wat, hoort watVoor wat, hoort wat
Publicatiedatum: 19 maart 2019

Fixie Farr heeft altijd volgens haar vaders motto geleefd: family first. Wanneer ze in een koffiezaakje voorkomt dat er iets gebeurt met de laptop van een knappe vreemdeling, schrijft laptopeigenaar Sebastian als bedankje een IOU op een servetje. Als Sebastian vervolgens een baan regelt voor Fixie's jeugdliefde Ryan, zijn de rollen weer omgedraaid en een nieuwe serie IOU's volgt, van kleine gunsten tot levensveranderende momenten. Al snel moet ze kiezen tussen haar familie en het leven dat ze eigenlijk wil. Durft ze eindelijk voor zichzelf te kiezen?

Voor wat, hoort wat kwam ik als luisterboek tegen tijdens het snuffelen toen ik een nieuw audiobook zocht om te luisteren. Ik heb een aantal boeken van Sophie Kinsella gelezen en de ene vind ik leuker dan de ander. Maar een megafan zou ik me zeker niet noemen, dat niet. Toch besloot ik om te gaan luisteren naar dit boek, want ik had zin om feelgood te luisteren.

Ik ben zeker positief verrast door dit boek.

Omdat ik geen bijzonder grote fan was, had ik weinig verwachtingen. Ja, dat het een aardige feelgood zou zijn en lekker weg zou lezen, maar niet eentje die me heel erg zou kunnen boeien, maar ik vond hem echt best wel tof.

Sophies boeken lees je altijd makkelijk weg en dat is bij Voor wat, hoort wat niet anders. Ik ging er als een ruk doorheen. Waarschijnlijk nog sneller als het geen audiobook geweest was, want die gaan altijd trager dan wanneer je zelf leest. Je kunt hem wel op sneller zetten, maar dan moet ik teveel opletten en dat vind ik niet prettig. De schrijfstijl van Sophie vind ik erg prettig en zeker in dit boek.

Voor wat, hoort wat wordt verteld vanuit Fixie en zij is ook de hoofdpersoon. Ze is iemand die altijd alles oplost (fixt) en in het hele boek iedereen probeert te redden. Ik vond haar een leuk en levensecht personage. Ik wilde haar zo nu en dan door elkaar rammelen en sissen: ‘Kijk hoe weinig andere mensen voor je doen, waarom help je ze? Waarom?!’

Dus ze maakte wel emoties bij me los. Ik had het vooral bij haar broer en zus en eerlijk is eerlijk: wat een vervelend stel. Ik had echt zin om ze te slaan, want mijn god. Ze waren echt heel erg vervelend. Ik word gewoon weer geïrriteerd, haha. Dus dat zegt in elk geval dat voor mij de personages wel echt tot leven kwamen.

Het zegt in elk geval dat voor mij de personages wel echt tot leven kwamen.

Overigens komt het gewoon goed met Fixie en komt ze uiteindelijk voor zichzelf op. Ik stond nog net niet met mijn vuist ‘you go, Glenn Coco’ te roepen, omdat ik trots was op haar. O, wacht, ze is een verzonnen personage, he? Dit zegt wel iets ;-).

Vernieuwend? Nah, nee, niet echt. Spannend? Nee, ook niet echt. En onverwachte plotwendingen zaten er ook niet in, want ik had alles aan zien komen. Maar vond ik het storend? Nee, dat ook niet. Ik vond het fijn dat het boek vooral draait om de personages en om de boodschap dat liefde goed is, ook als het soms hard is.

Voor wat, hoort wat, vind ik de beste totnutoe. Het is een echte feelgood, dus als je daarvan houdt, kom je met dit boek zeker aan je trekken. Ik vond hem erg gewoon erg prettig met leuke personages, een fijne schrijfstijl die nieuwsgierig maakt en een leuk onderwerp (over een familiebedrijf, altijd interessant). En ik ben zeker positief verrast door dit boek. Van mij krijgt Voor wat, hoort wat 4 sterren.