Recensie: WelkwoudWelkwoud
Publicatiedatum: 6 maart 2018
Genres: Fantasy, Jeugd, Sprookjes
Aantal bladzijdes: 344

Dit Perzische sprookje begint op een ijzig koude avond…

Laylee woont in het magische Welkwoud, waar de bewoners een gouden huid hebben en de winter vieren met eindeloos veel feestjes.

Maar zij doet niet mee aan alle feestelijkheden.

Laylee kan zich bijna niet meer herinneren hoe het was vóór haar moeder overleed. Voordat haar vader door zijn verdriet zijn verstand verloor. Voor ze achterbleef als de enige mordeshoor van Welkwoud – degene met de taak de doden te wassen en klaar te maken voor het hiernamaals.
Door het zware werk en de eenzaamheid die daarmee gepaard gaat, worden Laylee’s handen stijf en verliest ze langzaam haar kleur. Maar als een stel vreemdelingen verschijnt, wordt Laylee’s wereld op zijn kop gezet en herontdekt ze kleur, magie en de helende kracht van vriendschap.

Welkwoud is het nieuwste boek in de Furthermore-serie van Tahereh Mafi. Je zou het boeken kunnen lezen zonder dat je Verdermeer/Furthermore kent, maar ik raad het niet aan. Er komen namelijk best wat dingen terug in dit deel, zoals personages.

Meestal lees ik de boeken in het Engels, vooral als ze eigenlijk in het Engels geschreven zijn. Maar bij Welkwoud deed ik dat niet (al heb ik er wel over getwijfeld) en wel om twee redenen: Ik heb het eerste deel, Verdermeer, ook in het Nederlands en ik vind de hardcovers mooier. Meestal ben ik niet zo van de hardcover en ik ben de eerste om toe te geven dat ik dol ben op paperbacks – al was het maar om de prijs. Maar bij deze boeken vind ik wel echt dat ze het verdienen en ik ben ook zeker blij dat Blossom Books voor hardcover gekozen heeft.

Soms vond ik die aankondigingen wel een beetje spoilers, al zorgde het er ook wel voor dat ik verder wilde lezen

Met Taherehs boeken heb ik een beetje een haat/liefde verhouding. Zo vond ik Juliette uit de Shatter Me-serie vrij irritant, maar vond – en vind – ik haar schrijfstijl wel geweldig. Dat vond ik al bij Shatter Me, maar voor mij komt het pas echt tot leven in de Furthermore-boeken. Het zijn wel boeken die niet per se voor de Young Adult groep zijn zoals Shatter Me dat wel is, maar ik vind deze boeken absoluut mustreads. Verdermeer en Welkwoud vind ik boeken voor jong en oud. Mocht ik ooit kinderen krijgen die van lezen houden, dan ga ik zeker mijn best doen om ze deze boeken aan te smeren.

Welkwoud gaat verder waar Verdermeer ophoudt, al krijg je wel een ander hoofdpersonage. In dit boek is Laylee de hoofdpersoon en je ziet het verhaal vanuit haar ogen. Daardoor leer je haar goed als lezer kennen. Toch is er ook een alwetende verteller die als een rode draad door het hele verhaal loopt en soms dingen aankondigt. Soms vond ik die aankondigingen wel een beetje spoilers, al zorgde het er ook wel voor dat ik verder wilde lezen. Laylee blijft wel vrij vlak, maar dat is niet zo gek. Voor mijn gevoel was dit verhaal ook vooral gericht op het vertellen van het verhaal en niet per se een ontwikkeling van de hoofdpersoon. Die is er overigens wel, het is niet zo dat ze het hele boek heel vlak is en ik kon ook wel met haar meeleven.

In het boek vond ik niet zoveel onverwachte plotwendingen zitten, maar het boek barst wel van de mooie zinnen en mooie quotes die je het liefste allemaal zou willen onthouden. Ik vind dat Tahereh meer van dit soort boeken moet schrijven en wat minder dystopische boeken. Wat mij betreft blinkt ze meer uit in boeken als Verdermeer en Welkwoud. Sprookjesachtige boeken met sprookjesachtige taal die erg origineel zijn en op geen ander boek lijken. Daarnaast vond ik de sfeer in dit boek ook erg goed beschreven. Soms wat luguber, maar ik neem aan dat dat de bedoeling is.

Alleen Tahereh heeft een typische schrijfstijl die je niet in een ruk uit leest (zou ook zonde zijn), dus daar moet je wel echt van houden. Vond je Verdermeer tof of houd je van boeken zoals Cinder? Dan vind je Welkwoud misschien ook wel leuk. En die cover is ook echt prachtig.

Welkwoud krijgt van mij vier dikke sterren.