Recensie: What If It’s UsWhat If It's Us

Maybe nothing. After all, they get separated.

Maybe everything. After all, they get reunited.

But what if they can’t quite nail a first date . . . or a second first date . . . or a third?

What if Arthur tries too hard to make it work . . . and Ben doesn’t try hard enough?

What if life really isn’t like a Broadway play?

But what if it is?

What If It’s Us is een samenwerking tussen twee bestselling auteurs Adam Silvera en Becky Albertalli. Kan goed zijn, kan slecht zijn. Adam Silvera ken ik niet zo goed, maar van Becky heb ik redelijk wat gelezen en dat vond ik allemaal best leuk. What If It’s Us klonk als een lekker leesboek en toen ik hem als audiobook zag, besloot ik om hem te luisteren.

Het boek gaat over twee mannelijke hoofdpersonages die elkaar tegenkomen en elkaar dan niet meer kunnen vergeten. Wat ik fijn vond in dit boek is dat de twee jongens gewoon homo zijn in plaats van dat de nadruk moet liggen op uit de kast komen. Bij Becky’s boek over Simon was dit bijvoorbeeld het onderwerp. Ik snap wel waarom, want dat is wel echt een ding en lijkt me heel erg lastig.

Hier ligt de focus echt op andere dingen en persoonlijk vind ik dat ook wel fijn. Dat het gewoon twee jongens zijn die nu eenmaal op jongens vallen. Punt. Zelf heb ik daar geen moeite mee, al vind ik inleven toch wat lastiger ofzo. Dat heb ik overigens ook met New Adult die over twee mannen gaan. Ik vind het top dat ze er zijn, maar inleving is dan voor mij gewoon wat minder. En sowieso kan ik me doorgaans wat minder bij Young Adult inleven, maar dat is niet erg, want daar is het genre niet per se voor. Maar voor mensen die het wel fijn vinden of die worstelen met hun identiteit en met het feit dat hetero nog steeds de norm is, is het wel echt een uitkomst. En meer diverse personages, jeej.

Totnutoe kan ik ook niet zeggen dat ik slechte boeken heb gelezen met niet-heteropersonages (hier schaar ik ook alle mensen die biseksueel, panseksueel, aseksueel etc ook onder). In What If It’s Us is dat ook zeker goed verteld.

Ik zie wel herkenningspunten bij Arthur en Ben, maar ik denk dat ik die overal wel kan vinden. Maar het is absoluut niet zo dat ik denk: he, bah, twee mannen die verliefd worden. Als het mooi gebracht wordt, is het altijd goed. Totnutoe kan ik ook niet zeggen dat ik slechte boeken heb gelezen met niet-heteropersonages (hier schaar ik ook alle mensen die biseksueel, panseksueel, aseksueel etc ook onder). In What If It’s Us is dat ook zeker goed verteld.

Er zitten niet onverwachte gebeurtenissen in en ook niet echt veel heftige dingen, maar daar ga ik ook niet als ik een contemporary lees. Ik vind het fijn dat je het verhaal te weten komt via Ben en Arthur en niet via een van de twee, zoals bij Love, Simon/Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld. En dat ze gekozen hebben voor twee voorlezers, ook erg prettig.

What If It’s Us is een leuk boek over een verliefdheid en dat dat dan twee jongens zijn: tsja, waarom niet? Ik vond het een heel lief boek vooral over de liefde dat je even tussendoor kan lezen. Een literair hoogstandje is het niet, een leuke contemporary wel. Van mij mogen Becky en Adam zeker vaker samenwerken. Van mij krijgt het boek dan ook 3.5 ster.