Recensie: WilderRenegades
Auteur: Rebecca Yarros
Publicatiedatum: Juli 2018
Aantal bladzijdes: 368

Het eerste deel van Rebecca Yarros' Renegades-serie, "Wilder', gaat over Leah.
Zij krijgt de kans om een jaar lang te studeren aan boord van een schip dat de hele wereld over vaart. Dan moet ze alleen wel een medestudent bijles geven én hij moet slagen.

Eitje, denkt ze, want Leah is zelf een topstudent. Als iemand een ander iets kan bijbrengen, is zij het. Maar dan ontmoet ze haar leerling: Paxton Wilder.

Hij is ongelofelijk aantrekkelijk, en ongelofelijk niet bezig met studeren. Wilder maakt deel uit van een stuntteam, de Renegades, en daar leeft hij voor. Het zal haar dus heel wat moeite kosten om hem de nodige stof bij te brengen. Maar misschien heeft hij haar ook wel wat te leren.

Een originele new adult van Rebecca Yarros, de auteur die bekend werd met de Flight & Glory-serie

Ik heb al best wat boeken van Rebecca Yarros gelezen en die vond ik allemaal best oké tot aan heel goed. Toch liet ik Wilder – en de rest van de serie – steeds maar liggen. De cover sprak me niet zo aan en de titel ook niet. Zonde! Blijk ik het een superleuk boek te vinden. Ik kwam hem tegen toen ik aan het snuffelen was in de bibliotheek van Storytel. Maar omdat ik luisteren vaak te langzaam vind gaan, keek ik ook of de Online Bibliotheek hem had en dat bleek het geval te zijn. Dus ik luisterde en las Wilder.

Toen ik aan Wilder begon, had ik eigenlijk maar weinig verwachtingen ondanks dat ik al best wat van Rebecca gelezen had. Het verhaal speelt zich af op een schip die een campus op zee is. Daarnaast is er ook nog een stuntteam en je hebt alles voor een goede New Adult. Ik hou wel van dit soort boeken. Kostscholen, universiteitscampussen, kom maar op.

Toen ik eenmaal aan Wilder begon, besloot ik dat ik het boek ook zo snel mogelijk uit wilde hebben, want ik was zo nieuwsgierig naar de dingen die er gebeuren. Er zit namelijk een thrillerrandje aan, want er gebeuren nogal wat ongelukjes. En je wil natuurlijk weten wie dat doet. Ik ging ook gissen en had verschillende mensen in gedachten. Ook degene die het uiteindelijk doet. Ik had al vrij snel een vermoeden dat die persoon er er iets mee te maken had.

Ga niet altijd op je eerste indruk af

En naar de personages was ik ook wel benieuwd. Het verhaal wordt vanuit Paxton en Leah verteld en daar ben ik blij om, want het zorgt ervoor dat je ze allebei gaat snappen. Ze komen allebei net zo goed aan het woord. Meestal heb ik wel een duidelijke voorkeur voor een van de twee, maar dat had ik hier eigenlijk helemaal niet echt. Ik vond Leah heel tof, want ze heeft angsten, maar kan ze gaandeweg iets meer van zichzelf afzetten. Ze is echt een tough cookie. Maar ook Paxton vond ik erg tof. Hij is niet zo mysterieus als Leah, maar heeft wel interessante dingen. Overigens vond ik Paxtons vrienden, Landon (Nova, deel 2 gaat over hem), Penna (Rebel, deel 3 gaat over haar. Errug benieuwd naar!) en Nick (helaas geen deel over hem, gemiste kans) ook tof.

Wat ik me wel verraste: er zat geen personage uit het leger in. Als je meerdere boeken gelezen hebt van Rebecca, weet je dat er vrijwel altijd een personage uit het leger komt, maar in dit boek dus helemaal niet. Vond ik best opvallend, want dat ben ik zo van haar gewend. Al heeft ze wel weer een stuntteam erin zitten, dus alsnog wel waaghalzen.

De Nederlandse cover vond ik trouwens ook opvallend. Het is duidelijk een New Adult, maar er is gekozen voor een totaal andere cover die ik niet per se mooier vind. Het origineel vind ik matig, maar deze overtreft hem zeker niet.

Wilder vond ik een erg tof boek en het las ook lekker weg. De vertaling vond ik hier en daar wel wat minder. Als je van New Adult houdt, is dit je ding ook wel, denk ik.

Van mij krijgt Wilder 4 sterren.