Recensie: Ze was 16

Recensie: Ze was 16

Recensie: Ze was 16Ze was 16
ISBN: 9789020654523
Publicatiedatum: februari 2016
Aantal bladzijdes: 425

Een oorlogsverhaal over vooroordelen, jezelf durven zijn en keuzes maken.

De zestienjarige Janna uit Zeeland moet in het voorjaar van 1944 plotseling gaan werken voor de Duitse militairen die in haar dorp zijn gestationeerd. En dat naast het huishouden en de zorg voor haar ouders. Als haar vrienden haar vragen 'een klusje op te knappen', zit Janna gevangen tussen twee uitersten; blijft ze haar werk voor de Duitsers doen, die toch best aardig tegen haar zijn? Of kiest ze voor de onzekere zaak van het verzet? De ontmoeting met de knappe Willem brengt een lichtpuntje in de ellende.

Zeventig jaar later wordt de dan zestienjarige ras-Amsterdamse Ize door haar ouders 'verbannen' naar dat stomme en suffe Zeeland, waar haar oma woont. Ize zit zó niet te wachten op een zomer vol saaie boeren. Dan vindt ze een foto van Janna, een meisje dat erg op haar oma lijkt. Als haar oma schrikt en haar vraagt 'dit hele verhaal' met rust te laten, is Ize's nieuwsgierigheid gewekt

Ze was 16 was een boek dat ik tegenkwam tijdens de zoektocht naar een nieuw luisterboek. Ik had het boek al eerder voorbij zien komen en zelfs al op mijn boekenplank gezet, maar op de een of andere manier begon ik er nooit aan. Totnutoe.

Ze was 16 vertelt het verhaal over twee meisjes van 16. Op zich niets bijzonders, maar het ene meisje, Ize, is 16 in het nu, terwijl het andere meisje, Janne, 16 is in 1944. Midden in de oorlog dus. Terwijl Ize zich druk maakt over vakanties in het saaie Zeeland, is Janne met heel andere dingen bezig. En natuurlijk hebben deze meisjes een connectie met elkaar. Eentje die je ontdekt als je verder leest.

Ik vond Ize als personage persoonlijk niet zo leuk. Ze is nogal egoïstisch en met zichzelf bezig. Hier en daar gedraagt ze zich ook echt wel als een prinsesje en nogal verwaand. Voor mij komt ze niet heel sympathiek over. Wordt het minder tijdens het boek? Dat wel, en aan het einde kan ik haar wel wat beter hebben, maar nog steeds zal ze niet mijn favoriete personage ooit worden. Wel vind ik haar beschreven als een realistische tiener, want ik denk dat er best veel zijn.

Twee meisjes van dezelfde leeftijd, maar met een compleet ander leven

Janne is heel anders. Natuurlijk zijn de omstandigheden ook nogal anders. Terwijl Ize in een relatief veilige wereld volwassen kan worden, kan Janne dat absoluut niet. Je merkt ook heel goed dat zij een stuk volwassener is. Natuurlijk maakt ze zich ook weleens druk over dingen als de liefde, maar bij haar is overleven belangrijker. En logisch ook.
In het begin vond ik haar verhaallijn minder leuk, maar naarmate ik verder las, vond ik Janne veel leuker en sympathieker.

Na het lezen van dit boek besefte ik me weer eens hoeveel ik eigenlijk niet weet over de tweede wereldoorlog. Natuurlijk heb ik alle standaarddingen geleerd zoals het begin van de oorlog, de Jodenhaat en -vervolging, het einde. Maar ik wist niet hoe de oorlog bijvoorbeeld in Zeeland verliep. Dat ze Walcheren onder water hebben gezet, van de bombardementen daar. Ik houd absoluut niet van oorlogsboeken, maar ik vond het verrassend interessant.

Het boek las snel weg, al blijft het natuurlijk heel heftig wanneer je beseft dat dit echt mensen is overkomen. Het is dan wel geen biografie of non-fictie, maar het zou wel zo gebeurd kunnen zijn. Dat is ook best heftig om je te beseffen.

Ze was 16 vond ik een goed boek met nieuwe informatie en dan vooral over hoe het verlopen is in Zeeland. Zeker voor de doelgroep – tieners – denk ik dat dit een interessant boek kan zijn. Natuurlijk ook voor volwassenen.

Van mij krijgt Ze was 16 3.5 ster.