Recensie: Zomer

Recensie: Zomer

Auteur: Lis Lucassen
Uitgever: Storm Publishers

Als je het hebt over de pioniers van origineel Nederlandse New Adult, dan is de naam van Lis Lucassen (pseudoniem van Olga Hoekstra) toch wel een van de eerste waar ik aan moet denken. Zomer is niet haar nieuwste boek, maar soms duurt het bij mij even voor ik een boek lees. En ik kwam Zomer tegen in de Kobo Plus app, dus ik besloot hem te lezen. Ook omdat ik Hitte en Razend ook al las en hoewel ik die leuk vond, had ik ook zeker kritische puntjes. Ik was ook heel benieuwd of de auteur zich verbeterd had.

Ik denk dat Lis in de tussentijd een hoop in dit genre gelezen heeft en dat was te merken.

Zomer draait om Audrey en Alec die allebei aan het woord komen. Yes! Dat vind ik altijd fijn, want ik wil graag weter in beide personages om gaat en niet in een van de twee. Dus ik was blij dat ze allebei aan het woord kwamen. Vooral naar Alec was ik erg benieuwd, ook om zijn verleden. Ik vond hem een stuk boeiender. Toch kon ik me in allebei niet zo heel goed inleven. De personages voelden voor mij allebei net iets te plat aan.

Af en toe vond ik het verhaal een vreemde kant opgaan en kon ik het niet helemaal volgen waarom hiervoor gekozen was. Niet elke beslissing van de personages voelde logisch. Ze worstelen beide met nogal heftige dingen, maar voor mijn gevoel werd daar iets te luchtig over gedaan en te makkelijk overheen gestapt. Vooral over Alecs behoorlijke heftige verhaal. Van mij had daar wel wat meer over verteld mogen worden. Het voelde hier en daar wat afgeraffeld.

Wel vind ik Zomer een betere New Adult dan Hitte en Razend, vooral ook het taalgebruik. Ik denk dat Lis in de tussentijd een hoop in dit genre gelezen heeft en dat was te merken. Een positieve ontwikkeling was het ook. Het boek leest trouwens wel vlot weg en je vliegt er doorheen.

Als je de overstap van Young naar New Adult een beetje eng vind, dan zijn de boeken van Lis prima boeken om mee te beginnen, want ze zijn niet zo heftig als sommige anderen boeken.

Ik vond het een aardig boek, maar ik miste nog wel wat diepgang en het voelde soms of dingen niet helemaal goed genoeg uitgewerkt waren. Zonde. Zomer vind ik het beste boek van Lis totnutoe en ik ben ook erg benieuwd naar het nieuwste boek Grenzeloos. Benieuwd of dat nog beter is dan dit.