Recensie: Zonder mij

Recensie: Zonder mij

Recensie: Zonder mijZonder mij
ISBN: 9789026147296
Publicatiedatum: 7 mei 2019
Aantal bladzijdes: 432

Maddie heeft alles wat ze zich kan wensen: een heerlijk leven, een goede relatie, ze is net zwanger en gaat trouwen. Maar dan is door een noodlottig ongeluk opeens alles anders.

Zes jaar later ontwaakt Maddie uit een coma. Langzaamaan wil ze voorzichtig haar leven weer oppakken, maar hoe doe je dat als voor jou alles in een oogwenk veranderd is terwijl voor iedereen die je kent het leven zes jaar lang is doorgegaan?

Opnieuw een schitterende en meeslepende roman van Dani Atkins, de auteur van ‘Versplinterd’ en ‘Duet met jou’.

De boeken van Dani Atkins zijn voor iedereen die ook geniet van de romans van Jojo Moyes en Santa Montefiore.

Zonder mij is het 89ste boek van dit jaar voor mij. Ik las al eerder Versplinterd van Dani Atkins en daar had ik best wat commentaar op. Toch vond ik haar schrijfstijl wel prettig en was ik benieuwd naar andere boeken. En tijdens het snuffelen in de luisterboekenapp kwam ik dit boek tegen. Ik vond de samenvatting intrigerend en besloot dit boek te gaan luisteren.

Zonder mij wordt verteld vanuit Maddie die zes jaar in een coma gelegen heeft en er uit ontwaakt, maar ook uit Chloe die een band met Maddie heeft die ontstaan is tijdens die coma. Ik vind het mooi dat beide vrouwen best tegenpolen zijn van elkaar, maar dat ze door alle situaties wel met elkaar om moeten zien te gaan. Dat geeft strubbelingen en ik vind het mooi en realistisch beschreven, want ik denk dat het best wel zo gebeurt.

Zonder mij loopt niet zoals je denkt dat het gaat lopen.

Wel bleven zowel Maddie als Chloe wat vlak. Als lezer leer je ze wel kennen, maar ik vond het wat magertjes. Ook zijn de personages rond de 34, maar voor mij hadden ze net zo goed 42 kunnen zijn. Ze kwamen wat ouwelijk over.

In mijn hoofd had ik al bedacht hoe Zonder mij zou gaan en wat er ongeveer zou gebeuren. Meestal is dat bij dit soort boeken wel ongeveer hetzelfde. Maar dat was in dit boek toch echt wel een grote verrassing, want Zonder mij loopt niet zoals je denkt dat het gaat lopen. Aan de ene kant was ik blij verrast, maar aan de andere kant had ik toch iets anders verwacht. Het zorgt er zeker voor dat het boek origineel is op dat punt.

Zonder mij was een mooie roman, maar ik weet niet of ik sommige dingen mooi vond. Dat zijn persoonlijke keuzes, want ik denk dat er best mensen zijn die het wel goed vonden. Voor mij was het op sommige punten het toch net niet. Ik vond dat er zeker wat onverwachte plotwendingen in zaten en de schrijfstijl van Dani Atkins is absoluut goed. Het leest snel weg. Als je van romans houdt, is dit misschien ook wel wat voor jou.

Van mij krijgt Zonder mij 3.5 ster.

Eén gedachte over “Recensie: Zonder mij