Recensie Als de nacht eindigtAls de nacht eindigt
ISBN: 9789044837
Auteur: Laura Diane
Uitgever: Clavis
Publicatiedatum: november 2019
Genres: Dystopia, Young Adult
Aantal bladzijdes: 217

Lya Marlow heeft nog nooit de zon gezien. Sinds een verwoestende zonnevlam de helft van de bevolking wegvaagde, gaat niemand overdag nog naar buiten. Gevangen in haar eigen huis kijkt ze toe hoe haar sterke vader langzaam wegkwijnt door een ongeneeslijke ziekte, terwijl haar moeder druk bezig is met het plannen van de toekomst van haar enige dochter. Maar ze voelt dat ze móét ontsnappen, al is het maar voor één dag …

De meeste dystopische boeken komen uit het buitenland en zeker bij de Young Adult-boeken. Dan is het des te leuker als er een keer een boek uit Nederland komt en hij nog goed blijkt te zijn ook. Ik had Als de nacht eindigt van Laura Diane al een tijdje op mijn leeslijst, maar ik moest wachten tot het fysieke boek weer te lenen was in de bibliotheek.

Ik lees niet veel dystopische boeken meer, omdat ik veel op elkaar vind lijken. Een groot deel is min of meer gebaseerd op The Hunger Games. Maar toch was er een moment waarop dit boek mijn aandacht trok en waardoor ik besloot om het te gaan lezen. Veel verwachtingen had ik niet, want dystopisch en ken de auteur niet. Bovendien vroeg ik me ook af wat het iets kon zijn, want ‘zo’n dun boekje.’ Maar Als de nacht eindigt vond ik goed.

Ik vind het onderwerp best origineel, origineler dan veel boeken in dit genre. De dingen die gebeuren zijn niet allemaal even origineel, maar dat vond ik verder totaal geen probleem. Ik vind vooral het onderwerp heel interessant. Wat zou ik doen als ik niet meer overdag naar buiten kan en de dag mijn avond wordt? Nu ben ik niet zo’n zonaanbidder, maar nooit meer in de zon lopen? Nee, dat lijkt me dan ook weer niets. Dat is het andere uiterste, haha.

Ik vind het onderwerp best origineel, origineler dan veel boeken in dit genre

Daarnaast leest de schrijfstijl van Laura Diane prettig weg en ben je benieuwd naar hoe het verder gaat. Ik moest er in het begin wel even inkomen, maar toen ik erin zat, las ik het in een keer uit. Is ook niet heel moeilijk, want het is maar een dun boekje.

Je ziet het hele verhaal vanuit Lya’s oogpunt en ik vind haar best een oké-personage. Wat ze doet, is ook vrij standaard, maar ik vond haar best leuk. Ze is niet vervelend of een zeurpiet en ze vertelt alles gewoon prettig. Wel vond ik haar vrij vlak blijven. Jammer, want ze was in de basis wel een goed personage.

De gebeurtenissen die er gebeuren vond ik niet schokkend, maar wel logisch. Het hoort er gewoon wel een beetje bij. Al had ik sommige dingen dan weer niet aan zien komen. Dus zelfs als je veel leest, kunnen er nog verrassingen in zitten. Gelukkig wel, want anders zou ik het erg saai vinden. Ik lees om nieuwe werelden te ontdekken, dus als je alles al weet… Dat zou jammer zijn. Wel vond ik veel gebeurtenissen te snel gaan en dat voelde als afgeraffeld. Ik denk dat dat kwam door de beperkte aantal bladzijdes.

Wat ik het grootste minpunt vind aan Als de nacht eindigt? De dikte van het boek. Of beter: de dunte van het boek. Voor je Goodreads-challenge is zo’n dunnetje heel fijn, maar ik denk dat honderd bladzijdes meer dit boek veel beter hadden gemaakt. Dan had Lya meer uitgediept kunnen worden en was er tijd voor rust geweest tussen de gebeurtenissen door, zonder dat er teveel rust zou zijn.

Als de nacht eindigt is een goede, dystopie van Nederlandse bodem. Origineel is het niet, maar het wordt wel vlot vertelt en je vliegt er doorheen.

Van mij krijgt Als de nacht eindigt 3.5 ster.