Recensie: De bijzondere woorden van Gioia

De bijzondere woorden van Gioia was een boek dat ik ergens voorbij had zien komen, maar het bleef niet hangen. Misschien ook omdat het volgens mij niet echt een hype geweest is, ik heb er maar weinig mensen over gehoord. Is het omdat het zich in Italië afspeelt? Een land dat wij vooral kennen van vakanties? In elk geval: het boek zakte weg uit mijn interesse. En toen was daar YALFU. Ik ging voor Victoria – V.E. – Schwab. Ook Enrico Galiano, de auteur van De bijzondere woorden van Gioia, zou komen. En die man vertelde zó geanimeerd over zijn boek, zo vol passie dat ik besloot dat ik het wilde lezen en leende ik het pas van de bibliotheek

De bijzondere woorden van Gioia vond ik bijzonder. Het is origineel en speelt zich ook af in een ander land dan Amerika, Engeland of Nederland. Dit keer is het de beurt aan Italië. Niet meteen het eerste land waar je aan denkt, maar ik vond het een pluspunt voor het boek. Daarnaast vond ik het heel bijzonder dat Gioia woorden verzamelt. Woorden uit andere talen, maar ook uit het Nederlands. Het woord gezelligheid. Ze verzamelt stuk voor stuk woorden die onvertaalbaar zijn en waarbij een ander woord niet echt de lading dekt. Want cosy zal nooit gezelligheid zijn.

Gioia verzamelt woorden uit andere talen die onvertaalbaar zijn

Gioia is een apart meisje waarvan ik niet zo goed weet wat ik met haar aan moet. Ze was heel mooi en heel echt beschreven en worstelt nogal met dingen die een flinke impact hebben. Maar aan de andere kant kon ik ook niet echt helemaal grip op haar krijgen. Ze was als zand en glipte steeds door mijn vingers. Je ziet het boek vanuit haar ogen, dus je zit wel op haar huid. Maar nu ik dit schreef en het boek alweer even uit heb, weet ik nog steeds niet zo goed wat ik met Gioia aan moet. Wel vond ik haar een leuk personage en ze leek me lief. Raar, maar wel een goede vriendin. Nu is raar zijn natuurlijk niets slechts.

Ik moest in het begin best even wennen aan de schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort en lezen vlot weg, met best veel wit tussen de bladzijdes. Maar soms merkte ik dat ik die korte, vlotte hoofdstukken wat minder prettig vond. Dat haalde me ook een beetje uit het verhaal op de een of andere manier. Ik heb ze liever wat langer. Misschien had ik daarom wel moeite om me echt in Gioia in te leven. Ook vond ik sommige stukken erg snel gaan, terwijl anderen dan weer heel traag gingen.

De bijzondere woorden van Gioia is een mooi Young Adult-boek dat weer eens anders dan anders is en zich ook in een voor mij onbekend land afspeelt. Het las vlot weg met korte hoofdstukken.

De bijzondere woorden van Gioia krijgt 3.5 ster