Waarom recensies schrijven ook fijn is voor je eigen schrijfwerk

Ik sta niet bekend om louter positieve recensies die ik schrijf over boeken. Misschien vinden mensen me zelfs wel hard of een zeikerd, omdat ik in vrijwel elk boek wel minpunten zie. Of misschien een chagrijn die ‘alleen maar heel erg jaloers is’. Nee, ik ben niet jaloers en ook geen chagrijn (oké, goed, heel soms), maar ik ben wel eerlijk.
En dat is ook fijn als je zelf schrijft.

Ik merk dat ik steeds meer naar de kant ga van de mensen die over veel dingen wat aan te merken hebben.

Kritisch
Vrijwel elke schrijver is heel erg kritisch als het gaat om zijn eigen werk en het zal zelden of nooit goed zijn. Ik denk dat de meesten ook nooit tevreden zijn, zelfs niet als je er miljoenen mee verdient.

Ik denk heus wel dat J.K. Rowling nu weleens denkt: had ik dit of dat maar anders gedaan, want zo is het niet mooi. Fans valt het meestal niet eens op, want die lezen natuurlijk vanuit een heel ander kader en daar is ook niets mis mee, is juist wel handig. Zij zitten vaak toch een stuk minder dicht op jouw werk en veel lezers zijn al snel tevreden. Natuurlijk zijn er ook bij die een stuk kritischer zijn en meer commentaar hebben.

Ik was iemand die altijd best snel tevreden was, maar ik merk dat ik steeds meer naar de kant ga van de mensen die over veel dingen wat aan te merken hebben. En ik denk zeker dat mijn blog daar ook wel aan bijgedragen heeft. Eerder was het: leuk boek. Nu is het: waarom is dit een leuk boek en dat ik hiervoor las niet? Als je een recensie van minstens driehonderd woorden wilt schrijven, dan moet je wel kunnen benoemen waarom dan.

Onder woorden kunnen brengen
Toen ik de eerste versie van Ongetemd schreef, was ik wel kritisch, maar niet heel erg. Ik schreef al recensies, maar eerlijk is eerlijk: ik vind mezelf nu een stuk beter dan toen. Door heel veel recensies te schrijven in verschillende genres heb ik ontdekt waar ik me als lezer aan stoor in boeken en heb ik besloten om dat soort dingen zoveel mogelijk te vermijden (voor zover het gaat). Want als het mij stoort, geldt dat misschien ook wel voor andere mensen. Misschien maakt dat waar ik me aan stoor, mijn boek wel minder goed.

Als ik nooit aan recensies begonnen was, had ik het waarschijnlijk niet onder woorden kunnen brengen en misschien ook wel niet kunnen gebruiken. Dan was mijn boek er misschien ook wel eentje geworden waar andere mensen zich aan storen en dat is wat niemand wil. Hebben al die blogs – die samen een flinke roman vormen met zo’n 111.000 woorden – toch nog nut gehad voor de groei in mijn schrijfwerk.

2 gedachten over “Waarom recensies schrijven ook fijn is voor je eigen schrijfwerk

1. Sterk stuk. Ik denk persoonlijk ook dat mijn boek alleen maar baat heeft gehad bij mijn ervaring als boekblogger/recensent. Niet alleen omdat ik daardoor kritischer naar mijn eigen werk ben gaan kijken, maar ook omdat mijn lezers mijn smaak en stijl een beetje kunnen leren kennen via mijn blog en reviews en zo een beter idee kunnen vormen van wat mijn boek hen te bieden zal hebben.

2. Ja klopt, ik had vroeger ook altijd zoiets als ‘leuk boek’, maar sinds ik zelf veel schrijf let ik toch meer op dingen wat voor mij werkt en wat niet. Zo kan ik mijn recensies iets uitgebreider maken. Ook al vind ik het boek superleuk, er zijn toch altijd wel een paar puntjes die ik aan heb te merken. Ik ben er al bang voor als jij mijn boek gaat recenseren (al denk ik wel dat het het verhaal helemaal jouw ding is)! 😉
    Lianne onlangs geplaatst…Happiness overload: de Happinessworkshop van Jette Schroder!My Profile