Schrijven: de driepuntsverhaalstructuur

Schrijven: de driepuntsverhaalstructuur

Elk boek heeft een bepaalde structuur. Thriller, roman of non-fictie, er is een structuur. Ik heb het me zelf ook nooit heel erg gerealiseerd, maar het klopt wel. 

Soorten

Er zijn verschillende soorten. Vandaag bespreek ik die met drie, er volgt nog een blog met die van de zeven en er is ook nog eentje met twaalf punten. 

Met drie is misschien wel meest globale, eentje waar je misschien toch minder diep in gaat op elk aspect. Maar dat is natuurlijk geheel aan jou, de schrijver. Misschien heb je die punten niet nodig om er toch diep op in te gaan. 

Er zijn verschillende soorten verhaalstructuren

Ruwe structuur

In de drie punten structuur is er een begin waarin alles begint en de lezer kennis maakt met de hoofdpersoon. Dit is ongeveer 25 procent van je boek. Dan is er een midden waarin een groot deel van het verhaal zich bevindt. En tenslotte is er nog een einde waarin alles opgelost moet worden. 

Dit is waarschijnlijk de meeste bekende structuur van de drie. Je kunt hem overigens ook voor bijvoorbeeld een essay gebruiken, al heb je verder dan niets aan de tips in dit artikel. Daar heb je immers geen hoofdpersoon.

Begin

Je zorgt voor een korte opbouw waarin de lezer de hoofdpersoon leert kennen. Je personage fladdert vrolijk door het leven en er is geen vuiltje aan de lucht. Tot er iets gebeurt, de inciting incident. Dit is de katalysator die ervoor zorgt dat je hoofdpersoon niet langer vrolijk naar haar werk gaat, maar ineens alleen maar humeurig is. Of gewoon niet meer gaat. Dit doe je aan het einde van het eerste deel, zodat de lezer door blijft lezen.

Midden

In het midden moet de hoofdpersoon reageren en het heft in handen nemen. Zij (of hij, maar ik kies voor een zij) moet ervoor zorgen dat het tij de goede kant op gaat. In het midden is het verhaal op zijn allerergst en kan het niet afgrijselijker worden dan dit. 

Ook komen hier de min- en pluspunten van je personage terug. Hier ontdek je dat ze misschien heel slecht is in tactisch reageren, maar een kei in vlotten bouwen waardoor ze de rivier over kan steken en in leven blijft. Of blijkt dat ze vroeger bij de padvinders gezeten heeft en skills heeft die ze nooit eerder nodig gehad heeft. 

In het eerste deel reageert je personage vooral en in het tweede deel neemt ze het heft in handen. Ze groeit tijdens deze gebeurtenissen en verandert. Misschien is ze nu liever voor de mensen om haar heen of gaat ze ineens wandelen, terwijl ze dat verschrikkelijk vond. 

Aan het einde van dit deel moet alles nog uitzichtloos blijken en dan denkt de lezer: gaat ze het ooit redden? Blijft ze leven?

Slot

In het slot rond je alles af. Je haalt het personage uit de penarie waar ze zich in gewurmd heeft aan het einde van het tweede deel, je beantwoordt alle vragen – of misschien niet alles als er nog een deel komt – en rond het af. Er komt een oplossing – of geen – en je personage leeft nog lang en gelukkig. 

In het eerste deel van het slot is er de realisatie, in het tweede deel is het voltooid. De queeste is volbracht, het personage is tevreden. 

En ja, een structuur kan als je een plotter bent, maar ook zeker als een pantser (bijvoorbeeld door het achteraf te doen.

Werken jullie vantevoren je structuur uit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: